A CRITICAL ANALYSIS OF PUBLIC SCHOOLS IN BRAZIL: CHALLENGES AND (IM)POSSIBILITIES
DOI:
https://doi.org/10.18316/rcd.v16i42.11531Keywords:
Tia Ciata Municipal School, Post-pandemic period., Curriculum. Democratic EducationAbstract
In Brazil, the experience of the Tia Ciata Municipal School (ETC) in the 1980s, which served young people who were considered illiterate, living on the streets or in the favelas of the city of Rio de Janeiro, is the entry point for analyzing the challenges and im(possibilities) surrounding the organization of public school curricula. The intention is to describe some elements of the emancipatory practices of the ETC and the extent to which that dynamic is becoming essential in all pedagogical spaces, in post-pandemic times. We seek to understand whether the relationship of the school institution in Brazil with the issue of social vulnerability, added to the cruel reality exposed by the Coronavirus pandemic, brings immense confrontations with divergent positions. Methodologically, we used documentary and bibliographic analysis. Taking this ETC experience as a reference, we conclude that the curricular perspectives presuppose a democratic education, in a worldview that respects the profile of the person for whom the curriculum is designed. It is therefore an essential task to turn school knowledge into an emancipatory dimension.
References
ALGEBAILE, Eveline. Escola pública e pobreza no Brasil: a ampliação para menos. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.
ARROYO, Miguel G.; ABRAMOWICZ, Anete. A reconfiguração da escola: entre a negação e a alimentação de direitos. Campinas–SP: Papirus, 2009.
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 2ª edição. Petrópolis–RJ: Vozes, 2011.
CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A “era das diretrizes”: a disputa pelo projeto de educação dos mais pobres. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 49, jan./abr. 2012. Disponível em: <https://x.gd/ozq6c> Acesso em: 20 ago. 2023.
INSTITUTO BRASILEIRO DE ANÁLISES SOCIAIS E ECONÔMICAS (Ibase). Pesquisa da FGV aponta aumento da desigualdade social após a pandemia. 28/03/2023. Disponível em: https://x.gd/BVEHo Acesso em: 10 fev. 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Em 2022, analfabetismo cai, mas continua mais alto entre idosos, pretos e pardos e no Nordeste. Editoria: Estatísticas Sociais. 07/06/2023. Disponível em: https://x.gd/YKfbQ Acesso em: 10 fev. 2024.
JANCZURA, R. Risco ou vulnerabilidade social? Textos & Contextos (Porto Alegre), v. 11, n. 2, p. 301 - 308, ago./dez. 2012. Disponível em: < https://x.gd/CX6el> Acesso em: 08 jan. 2024.
LEITE, Ligia Costa. A magia dos invencíveis: os meninos de rua na Escola Tia Ciata. Petrópolis: Vozes, 1991.
MADALEN, Regina Garcia. Representações sociais da pedagogia diferenciada da Escola Tia Ciata, por seus colaboradores. Rio de Janeiro, 2015. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estácio de Sá, 2015. Disponível em: < https://x.gd/7RXTe> Acesso em: 20 jan. 2024.
MAKARENKO, Anton. Poemas Pedagógicos. Ed. Horizonte, 1976.
Nóvoa, António. EDUCAÇÃO 2021. Para uma história do futuro. Educação, Sociedade & Culturas, nº 41, 2014, 171-185.
RIBEIRO, Darcy. Palestra no 29ª. Reunião Anual da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). 1977. Disponível em:< https://x.gd/u2WQ8> Acesso em: 20 jan. 2024.
SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Tradução Alexandre Salvaterra; revisão técnica: Miguel González Arroyo. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Currículo escolar e justiça social. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Cruel Pedagogia do Vírus. Portugal: Almedina, 2020.
SAVIANI, Demerval; DUARTE, Newton (org.). Pedagogia Histórico-Crítica e Luta de Classes na Educação Escolar. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Andréa Villela Mafra da Silva, Áurea Cristina Ramos de Novaes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.