TRENDS AND CHALLENGES IN SOCIAL REPRESENTATION STUDIES FOCUSED ON SPECIAL EDUCATION FROM AN INCLUSIVE PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.18316/rcd.v16i42.11599Keywords:
Representações sociais, Educação especial, Inclusão, Revisão BibliograficaAbstract
This study analyzed the trends and challenges of Brazilian scientific productions that employ the Theory of Social Representations (TSR) in the study of Special Education, with an inclusive perspective. A descriptive study was conducted, examining theses and dissertations on the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) Platform, of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT) from 2015 to 2020. A bibliometric analysis of the productions found was carried out, and then the IRaMuTeq software was used to better identify and classify the contents of the manuscript abstracts. There was a predominance of studies in the Southeast and South regions of Brazil, which highlights the urgent need to deepen research that integrates SRT and Special Education in an inclusive way in other regions of the country, considering all types of disabilities and including non-school environments. It also highlights the importance of further studying these domains using different approaches to social representations. This study points to the urgency of a more comprehensive and in-depth analysis of these issues, promoting a broader and more inclusive understanding of Special Education in the Brazilian context.
References
ABRIC, Jean C. A abordagem estrutural das representações sociais. Trad. de Pedro Humberto Faria Campos. In: MOREIRA, Antonia Silva; OLIVEIRA, Denize Cristina. Estudos interdisciplinares de representações sociais. 2 ed. Goiânia: Cultura e qualidade, 2000.
ALVES MAZZOTTI, Alda Judith. A abordagem estrutural das representações sociais. Psicologia da Educação, 2002.
ALVES, A. J. A revisão da bibliografia em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 81, p. 53-60, 2013. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/990. Acesso em: 25 out. 2023.
BRASIL, Lei de Diretrizes e B. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos; Ministério da Educação; Ministério da Justiça; Unesco, 2007. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2023/julho/brasil-tem-18-6-milhoes-de-pessoas-com-deficiencia-indica-pesquisa-divulgada-pelo-ibge-e-mdhc. acesso em: 04 dez. 2023
BRASIL. Lei do estágio (2008), art. 1º; art. 3º, III; art. 7º; art. 9º; art. 10, § 1º, § 2º; art. 12; art. 13
BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, 2008. Disponível em: . Acesso em: 21 fev. 2024.
BUENO, J. G. S.; SANTOS, N. G. DOS . As Relações de Classe, Raça e Gênero na Constituição da Deficiência Intelectual. Educação & Realidade, v. 46, n. 3, p. e116975, 2021.
BUENO, J.G.S. Educação especial brasileira. Integração/segregação do aluno diferente. São Paulo: EDUC, 2004.
BUENO, José Geraldo Silveira. Educação Especial Brasileira: integração/segregação do aluno diferente. São Paulo: EDUC, 1993.
CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. IRAMUTEQ: um software gratuito para análisede dados textuais. Temas psicol., Ribeirão Preto , v. 21, n. 2, p. 513-518, dez. 2013 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2013000200016&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 16 fev. 2024. http://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-16.
CAMPOS, Pedro Humberto Faria. Rapports entre pratiques et représentations: apports théoriques et empiriques pour un modèle d’étude. Psychologie & Société, v. 3, n. 6, p. 135-166, 2003.
LEBLANC, Jean-Marc. Proposition de protocole pour l’analyse des données textuelles: pour une démarche expérimentale en lexicométrie. Nouvelles perspectives en sciences sociales, 2015, 11.1: 25-63.
MACEDO, M. DEL C. S. R. et al.. Histórico da inclusão escolar: uma discussão entre texto e contexto. Psicologia em Estudo, v. 19, n. 2, p. 179–189, abr. 2014.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer?. Summus Editorial, 2015.
MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/18875. Acesso em: 25 out. 2023.
MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, S. Representações Sociais: Investigações em Psicologia Social. Petrópolis, RJ: Vozes. 2003.
MOSCOVICI, Serge. A invenção da sociedade: sociologia e psicologia. Tradução Maria Ferreira. Petrópolis: Vozes, 2011.
MOSCOVICI, Serge. La représentation sociale de la psychanalyse. Bulletin de psychologie, v. 14, n. 194, p. 807-810, 1961.
MOSCOVICI, Serge. Minority influence. Social Psychology: Revisiting the Classic Studies, v. 91, p. 91-106, 2012.
POMBO-DE-BARROS, Carolina Fernandes; ARRUDA, Angela Maria Silva. Afetos e representações sociais: contribuições de um diálogo transdisciplinar. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 2010, 26: 351-360.
RAO, I. K. Métodos quantitativos em biblioteconomia e ciência da informação. Brasília: ABDF, 1986.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo Estado da Arte em educação. Revista diálogo educacional, 2006, 6.19: 37-50.
SÁ, Celso. Pereira de. A construção do objeto de pesquisa em representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998.
SANTANA, M. A. Teoria das representações sociais como referencial teórico metodológico e epistemológico para pesquisas em educação. Revista Alpha, Patos de Minas, v. 18, n. 2, p. 178-190, ago./dez. 2017.
SANTOS, Natália Gomes dos. Desigualdade e Pobreza: análise da condição de vida da pessoa com deficiência a partir dos indicadores sociais brasileiros. 2020. 141 f. Tese (Doutorado em Educação) – PPG em Educação. Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2017.
VASCONCELLOS, V. M. R. de; NASCIMENTO DA SILVA, A. P. P.; DE SOUZA, R. T. O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação, [S. l.], v. 43, n. 3, p. e37452, 2020. DOI: 10.15448/1981-2582.2020.3.37452. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37452. Acesso em: 6 fev. 2024.
VASCONCELLOS, V. M. R. de; SILVA, A. P. P. Nascimento da; SOUZA, R. T. de. O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação, [S. l.], v. 43, n. 3, p. e37452, 2020. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37452. Acesso em: 24 out. 2023.
WAGNER, M. B.; MOTTA, V. T.; DORNELLES, C. C. SPSS passo a passo: statistical package for the social sciences. Caxias do Sul: EDUCS, 2000.
WOLTER, R.. The Structural Approach to Social Representations: Bridges between Theory and Methods. Psico-USF, v. 23, n. 4, p. 621–631, out. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 André Felipe Costa Santos, Rosa Janisara Araújo Sales, Luciene Moreira da Silva, Patricia Diana Edith Belfort de Souza Camargo Orti Monteiro, Priscila Costa Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.