CHUÁ ENVIRONMENTAL AND HEALTH EDUCATION PROGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v16i42.11621

Keywords:

Chuá Environmental and Health Education Program, Macro-trends in Environmental Education, Elementary school.

Abstract

The Minas Gerais Sanitation Company implements the Chuá Environmental and Sanitary Education Program with the aim of encouraging and promoting environmental and sanitary education in the school context. The aim of this article is to analyze how environmental education is instilled in the Chuá Environmental and Sanitation Education Program, based on the magazines Caring for Water, Caring for Life; Chuá Family House and Sewage Villains, made available to students in the early years of elementary school. Using a qualitative approach, based on a bibliographical review and documentary research, it was found that there was a lack of critical and transformative macro-trends in environmental and health education, disseminating information that was decontextualized socio-economically and politically, as well as being based solely on the actions of the students.

Author Biographies

Ana Carolina Ferreira Gonçalves, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Diamantina, MG, Brasil

Graduada em Tecnologia em Gestão Ambiental pela Faculdade Única de Ipatinga (2023), atualmente realizando pós-graduação em Gerenciamento de Projetos na mesma instituição. Além disso, graduanda em Licenciatura em Pedagogia na Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Possui interesse em pesquisas relacionadas a área de Educação Ambiental e questões socioambientais. 

Carla da Conceição de Lima, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), Diamantina, MG, Brasil.

Licenciada em Pedagogia (2021) pelo Centro Universitário ETEP, mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP - 2010) e doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio - 2019). Atualmente é professora Adjunta da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) nos cursos de Licenciatura em Pedagogia e no Mestrado Profissional em Educação. É coordenadora do Laboratório de Tecnologias e Políticas Educacionais (LATEPE). É integrante do grupo de pesquisa Gestão e Qualidade da Educação (GESQ) e Discursos da Educação e Tecnologia (DEdTec), ambos da PUC-Rio. Sua pesquisa na área educacional envolve os seguintes temas: políticas públicas em educação, gestão escolar, tecnologias digitais na educação e uso dos dados educacionais.

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Published

2024-05-13

Issue

Section

Artigos