Metodologias em representações sociais aplicadas ao estudo de programas de jornal na educação
DOI:
https://doi.org/10.18316/509Keywords:
Jornal na educação. Representação Social. Grupo focalAbstract
Este artigo apresenta reflexões acerca do desenho teórico e metodológico de uma pesquisa que busca, nas representações de professores, a sua percepção do uso pedagógico do jornal na escola. A pesquisa foi realizada por meio de procedimentos metodológicos de grupo focal e análise de conteúdo, tendo, na base teórica, o enfoque das representações sociais. O artigo introduz a análise de elementos da teoria das representações, na perspectiva de Serge Moscovici. Analisam-se, em seguida, fundamentos do grupo focal, como técnica de levantamento de dados e análise de conteúdo. Apresentam-se, então, representações de professores sobre o uso do jornal na escola, observando-se, nesse uso, uma forma de abordagem política e contextualizada do ensino.
Palavras-chaves: Jornal na Eucação. Representação Social. Grupo focal.
Methodologies in social representations applied to study programs of newspaper in education
Abstract
This article presents reflections on the theory and methodology of a research that seeks, in representations of teachers, their perception of the use of newspaper in a pedagogical way at school. The survey was conducted through methodological procedures which involved focal groups and content analysis, having in its theoretical basis, the focus of social representations. The paper introduces the analysis of elements of the theory of representations from the perspective of Serge Moscovici. Elements of the focal group are analyzed as a technique for data collection and content analysis. To sum up, the use of newspapers at school are shown through representations of teachers noticing a political and contextualized approach in education.
Keywords: Newspaper in education. Social Representation. Focal group.Downloads
Published
Issue
Section
License
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.