Integrating critical pedagogy, feminist pedagogy, and standpoint theory;connecting classroom learning with democratic citizenship

Authors

  • Cynthia Ganote

DOI:

https://doi.org/10.18316/511

Keywords:

Political Processes. Critical Pedagogy. Feminist Pedagogy. Standpoint Theory

Abstract

In this paper, I argue that processes stemming from feminist pedagogy and feminist standpoint theory can be used to enact two central goals of critical pedagogy in the classroom, those of creating a co-intentional educational space and of pursuing conscientização. Further, this integration of critical and feminist pedagogies and standpoint theory allows educators to model multicultural democracy and hone the tools of democratic citizenry with students in an emergent process that connects politics in the broader society with classroom learning. After laying out the theoretical foundations for the paper, I discuss my experience in applying these melded pedagogies in an American college course with a diverse student population entitled “Black Voices, Black Liberation.”

Key-words: Political Processes. Critical Pedagogy.Feminist Pedagogy. Standpoint Theory.

Integrando pedagogia crítica, pedagogia feminista e a standpoint teoria: conectando aprendizado em sala de aula com cidadania democrática

Resumo

Neste artigo, discuto os processos relativos à pedagogia feminista e à “standpoint” teoria que possibilitam os dois principais objetivos da pedagogia crítica em sala de aula, e que intencionalmente criam espaços educativos em vista do desenvolvimento do processo de conscientização. Além disto, a integração destas teorias permite aos educadores um modelo multicultural de democracia e de aperfeiçoamento dos instrumentos de cidadania democrática com estudantes em um processo emergente que conecta a política em termos mais amplos com o aprendizado em sala de aula. Após apresentar os fundamentos teóricos deste artigo, discuto minhas experiências de aplicação destas teorias pedagógicas em uma universidade americana através do curso “Vozes Negras, Libertação Negra”, lecionado para uma população heterogênea de estudantes.

Palavras-chave: Processos Políticos. Pedagogia Crítica. Pedagogia Feminista. “Standpoint” Teoria.

Published

2012-08-27

Issue

Section

Artigos