Rumo à construção de uma universidade mais democrática e plural

Authors

  • Maria de Fátima Costa de Paula

DOI:

https://doi.org/10.18316/515

Keywords:

Universidade. Democratização. Socialização do Conhecimento Científico

Abstract

O artigo traz um panorama da educação superior brasileira, na atualidade, apontando as relações de poder, hierarquias e dicotomias existentes no ambiente universitário. Entre elas, destacam-se as assimetrias entre ensino, pesquisa e extensão, graduação e pós-graduação, professores e pesquisadores, dificultando a formação crítica e criativa dos atores envolvidos no processo educativo e a democratização do conhecimento científico. Como considerações conclusivas, serão apontadas possibilidades de superação de tais assimetrias e hierarquias, no sentido da construção de práticas mais democráticas no interior da universidade e de uma maior articulação entre graduação e pós-graduação, entre ensino, pesquisa e extensão, com socialização do conhecimento produzido na universidade junto à sociedade. Para tal, a universidade deve se aproximar da sociedade, atendendo de forma mais efetiva as necessidades sociais.

Palavras-chave: Universidade. Democratização. Socialização do Conhecimento Científico.

Towards the building of a more democratic and plural University

Abstract

The article gives an overview of Brazilian higher education nowadays, highlighting the power relations, hierarchies and dichotomies in the university environment. Among them, asymmetries between teaching, research and extension, graduate and postgraduate, teachers and researchers are highlighted, making difficult the critical and creative formation of the actors involved in the educational process and the democratization of scientific. knowledge. As conclusive considerations, possibilities of overcoming such asymmetries and hierarchies, towards the construction of democratic practices within the university and greater articulation between graduate and postgraduate, between teaching, research and extension, with the socialization of knowledge produced in the university and society together will be highlighted. To this end, the university should approach the society, in view of its social needs.

Keywords: University. Democratization. Scientific Knowledge Socialization.

Published

2012-08-27

Issue

Section

Artigos