Rumo à construção de uma universidade mais democrática e plural
DOI:
https://doi.org/10.18316/515Keywords:
Universidade. Democratização. Socialização do Conhecimento CientíficoAbstract
O artigo traz um panorama da educação superior brasileira, na atualidade, apontando as relações de poder, hierarquias e dicotomias existentes no ambiente universitário. Entre elas, destacam-se as assimetrias entre ensino, pesquisa e extensão, graduação e pós-graduação, professores e pesquisadores, dificultando a formação crítica e criativa dos atores envolvidos no processo educativo e a democratização do conhecimento científico. Como considerações conclusivas, serão apontadas possibilidades de superação de tais assimetrias e hierarquias, no sentido da construção de práticas mais democráticas no interior da universidade e de uma maior articulação entre graduação e pós-graduação, entre ensino, pesquisa e extensão, com socialização do conhecimento produzido na universidade junto à sociedade. Para tal, a universidade deve se aproximar da sociedade, atendendo de forma mais efetiva as necessidades sociais.
Palavras-chave: Universidade. Democratização. Socialização do Conhecimento Científico.
Towards the building of a more democratic and plural University
Abstract
The article gives an overview of Brazilian higher education nowadays, highlighting the power relations, hierarchies and dichotomies in the university environment. Among them, asymmetries between teaching, research and extension, graduate and postgraduate, teachers and researchers are highlighted, making difficult the critical and creative formation of the actors involved in the educational process and the democratization of scientific. knowledge. As conclusive considerations, possibilities of overcoming such asymmetries and hierarchies, towards the construction of democratic practices within the university and greater articulation between graduate and postgraduate, between teaching, research and extension, with the socialization of knowledge produced in the university and society together will be highlighted. To this end, the university should approach the society, in view of its social needs.
Keywords: University. Democratization. Scientific Knowledge Socialization.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.