Psicologia positiva: contribuições para a educação focada na formação de pessoas empreededoras
DOI:
https://doi.org/10.18316/534Keywords:
Empreendedorismo, Sentido cognitivo, Sentido afetivo, Sentido emocionalAbstract
Contribuir para a formação de pessoas empreendedoras, com visão sistêmica, tendo como referencial a Psicologia Positiva, focada nas dimensões humanas da resiliência, das dimensões afetivas, emocionais, na motivação e no sentido do fazer é o principal objetivo desse artigo. Amplia-se a compreensão de tradicionais temas, como a formação para o empreendedorismo. O empreendedor, diante do contexto e das necessidades atuais, tem sua atuação voltada para além das dimensões econômicas e precisa estar focado em todos os meandros da vida, sejam eles econômicos, sociais, culturais, sejam, principalmente, relacionados ao cuidado e à qualidade ambiental da vida. Enfatiza-se a necessidade de contemplar, na formação, a integração das dimensões cognitiva, afetiva e emocional. Para tanto, o conhecimento gerado nas práticas pedagógicas precisa ter sentido e ser útil. Compreende-se que os exercícios mentais e a produção do conhecimento apenas conseguirão atingir suas metas se houver envolvimento emocional dos estudantes. Em síntese, é do sentido e da utilidade do conhecimento a ser produzido que dependem a motivação e o envolvimento ao qual nos referimos. Para atingir esses objetivos, no entanto, a formação de professores e as práticas pedagógicas precisam se revistas.
Palavras-chave:Empreendedorismo. Sentido cognitivo. Sentido afetivo. Sentido emocional.
Positive psycology: contributions on the formation ofentrepreneur people
Abstract
This article aims to contribute to the formation of entrepreneurial people, with a systemic view, having as reference the Positive Psychology, focused on the human dimensions of resilience, affective and emotional dimensions, the motivation and in the sense of doing. It is enlarged the comprehension of traditional topics, as the formation to the entrepreneurship. The entrepreneur, before the context and the current needs, acts beyond the economic dimensions and must be focused in all the meanders of life, whether economical, social, , cultural or , mainly, related to the care and environmental quality of life .It is emphasized the need of contemplating, in the formation, the integration of the cognitive, affective and emotional dimensions. Thus, the knowledge generated in the pedagogical practices must be meaningful and useful. It is understood that mental exercises and the knowledge production will only reach their aims if there is emotional involvement of students .To synthesize, it is from the meaning and usefulness of the knowledge to be produced that depend the motivation and involvement which we referred before. To achieve these aims, however, the formation of teachers and the pedagogical practices must be reviewed.
Keywords: Entrepreneurship. Cognitive sense. Affective sense. Emotional sense.Downloads
Published
Issue
Section
License
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.