Significado de infância para professores do ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.18316/538Keywords:
Infância. Escola. Professores. Significado. Psicologia SocialAbstract
Este trabalho tem o objetivo de analisar e descrever o significado de infância a partir dos discursos sobre as práticas dos professores em sala de aula. De acordo com as elaborações teóricas de Vygotsky e as perspectivas Sócio-Históricas em Psicologia, a infância é um significado que traduz uma prática historicamente determinada. Os significados são acordos complexos, tributários das relações sociais, que sao apreendidos e compartilhados pelos sujeitos individuais e constituem o desenvolvimento do pensamento e da consciência. É através da apreensão de significados, proporcionada pela interação social e pela linguagem, que os sujeitos constroem seus sentidos particulares. Considerando-se essa importância da relação intersubjetiva para a construção da subjetividade, podemos considerar o ato de educar como uma atividade intimamente relacionada à transmissão de significados. Dentro do espaço escolar, o professor é o responsável direto pelo intercâmbio entre a criança e os significados sociais. Partindo-se do pressuposto de que a partir do estudo das práticas dispensadas às crianças pode-se revelar um significado de infância subjacente, foram entrevistadas professoras de escolas públicas e particulares da cidade do Salvador, Bahia. Nessas entrevistas, foram observadas as práticas pedagógicas e as compreensões que os professores associam à infância.
Palavras-chave: Infância. Escola. Professores. Significado. Psicologia social.
Meaning of childhood for elementary instruction teachers
Abstract
This work intends to analyze and describe the meaning of childhood from
speeches over teachers’ practices in classroom. According to Vigotsky’s theoretical elaborations and the Social and Historical perspectives in Psychology, childhood is a meaning that translates a historically determined practice. The meanings are complex agreements derived from social relations, which are learned and shared by individual subjects and constitute the development of thinking and conscience. Is it through the apprehension of meanings, enabled by language and social interaction, that subjects build their private meanings. Considering the inter-subjective relation’s importance in the construction of the subjectivity, we can view the act of educating as an activity intimately related to the transmission of meanings. Inside the school environment, the teacher is the one directly responsible for the exchange between the child and the social meanings. In order to analyze the meaning of childhood, assuming that the study of the practices used toward children enables the revelation of an underlying meaning of childhood, public school teachers and private school teachers from the city of Salvador, Bahia, were interviewed. The pedagogical practices and the comprehensions teachers associate to childhood were observed in these interviews.
Keywords: Childhood. School. Teachers. Meaning. Social Psychology.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.