ENCUENTROS ENTRE ESCUELAS INDÍGENAS Y NO INDÍGENAS

REFLEXIONES A PARTIR DE UNA ACCIÓN CONTINUA

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v16i44.12239

Palabras clave:

Indigenous Education, School Education, Intercultural Dialogue, Law 11.645/2008

Resumen

The paper discusses potentialities and challenges of the implementation of the Law 11.645/2008, which establishes the inclusion of the mandatory theme “Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture” in the guidelines and bases of Brazilian national education. To focus the topic, it starts by describing a series of actions developed in the context of a dialogue between Indigenous and non-indigenous schools and academia in the State of São Paulo, and involving Indigenous and non-indigenous teachers. The theses is that these actions highlight the importance of developing strategies based on a dialogue between the Indigenous epistemological proposals and the non-Indigenous ones as a constructive and promising suggestion for future similar initiatives in the direction of a more plural pedagogical environment.

Biografía del autor/a

Paride Bollettin, Masaryk University, Brno, Czech Republic, CZ

Masaryk University, Brno, Czech Republic, CZ / Assistant professor

Amanda Cristina Danaga, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS), Paranaíba, MS, Brasil

Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS), Paranaíba, MS, Brasil / Docente.

Edmundo Antonio Peggion, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP), Araraquara, SP, Brasil

Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" (UNESP), Araraquara, SP, Brasil / Docente.

Citas

ALENCAR, Breno, GEKBEDE, Targino, ARAÚJO, Marcelo (Orgs.). Antropologia na educação básica. Belém: Editora IFPA. 2023.

APYKÁ, Luan Elisio, PACHECO, Dhevan. Folhas e raízes: resgatando a medicina tradicional Tupi-Guarani. São Paulo: Comissão Pró-Índio de São Paulo. 2014.

AUGUSTO, Geri; XAKRIABÁ, Célia Nunes Corrêa; PÔRTO, Valéria. Águas do conhecimento: deslocamentos e confluências entre o tradicional e o acadêmico. Revista de Estudos em Relações Interétnicas | Interethnica, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 304–323, 2022.

BANIWA, Gersem. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. Rio de Janeiro: Mórula, Laced, 2019.

BARRETO, João Paulo. Waimahsã: peixes e humanos. Manaus: Universidade Federal da Amazônia/EDUA. 2018.

BARROS, Maria Cândida Drumond Mendes. Educação bilíngüe, lingüística e missionários. Em Aberto, Brasília, v. 14, n. 63, p. 18-37, julho-setembro. 1994. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.14i63.1974

BERGAMASCHI, Maria Aparecida, DOEBBER, Michele Barcelos, BRITO, Patricia Oliveira. Estudantes indígenas em universidades brasileiras: um estudo das políticas de acesso e permanência. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 99, n. 251, p.27-53. 2018. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3337

BESERRA, Bernadette, LAVERGNE, Rémi Fernand. Etnografando a sala de aula: contribuições da antropologia à formação de professores. Anthropológicas, v. 27, p. 72-101. 2016.

BOLLETTIN, Paride. El protagonismo indígena en la antropología contemporánea. Universidad Verdad, v. 1, n. 82, p. 30-43. 2023. DOI: https://doi.org/10.33324/uv.v1i82.639

BOLLETTIN, Paride, EL-HANI, Charbel, LUDWIG, David. The challenges of symmetrical dialogue: collaborative and interdisciplinary research in Northeast Brazil. Ethnobiology Letters, v. 14, n. 2, p. 47-55. 2023. DOI: https://doi.org/10.14237/ebl.14.2.2023.1836

BOLLETTIN, Paride, TROMBONI, Marco. Anthropology and Museums: Notes from a Course. Teaching and Learning Anthropology, v. 4, n. 2, p. 27-48. 2021. DOI: https://doi.org/10.5070/T30048890

CARDOSO, Luana da Silva. Memorial de uma liderança indígena: a construção política da trajetória... driblando as armadilhas da colonização. Tellus, v. 19, n. 39, p. 293-307. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.20435/tellus.v19i39.634

COHN, Clarice. Educação escolar indígena: para uma discussão de cultura, criança e cidadania ativa. Perspectiva, v. 23, n. 02, p. 485-515. 2005. DOI: https://doi.org/10.5007/%25x

CORREA XAKRIABÁ, Célia. O Barro, o Genipapo e o Giz no fazer epistemológico de Autoria Xakriabá: reativação da memória por uma educação territorializada. Dissertação de Mestrado: Universidade de Brasília. 2018.

CRUZ, Felipe Sotto Maior. 2018a. Entre la academia y la aldea: algunas reflexiones sobre la formación de indígenas antropólogos en Brasil. Anales de Antropología, v. 52, n. 2, p.25-33, julio-diciembre. 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.antro.2016.11.005

CRUZ, Felipe Sotto Maior. Indígenas Antropólogos e o Espetáculo da Alteridade. Revista de Estudo e Pesquisa sobre as Américas, v. 22, n. 2, p. 93-108. 2017. DOI: https://doi.org/10.21057/repamv%vn%i.%Y.26104

DANAGA, Amanda. C. O encontro de saberes e o desenvolvimento de novas epistemologias: reflexões sobre diversidade e educação In: Carlos Eduardo

FRANÇA, Carlos Eduardo; PRADO, Juliana do (Orgs). Cenários e perspectivas das políticas públicas contemporâneas: movimentos sociais, culturas e diferenças.1 edição. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021a, v.1, 169-188.

DANAGA, Amanda C. Políticas e poéticas em variações discursivas Tupi Guarani. R@U, v. 13, p. 17-38. 2021b. Doi: https://doi.org/10.52426/rau.v13i1.363

DANAGA, Amanda C. 2018. 'Eles pensam que a escola é o lugar onde se educa as crianças'. Diálogos sobre o aprender na experiência cotidiana. EDUCAmazônia - Educação, Sociedade e Meio Ambiente, v. XXI, p. 81-97.

DANAGA, Amanda C. Encontros, efeitos e afetos: discursos de uma liderança Tupi Guarani. Tese de Doutorado: Universidade Federal de São Carlos. 2016.

EL-HANI, Charbel N. Bases teórico-filosóficas para o design de educação intercultural como diálogo de saberes. Investigações em Ensino de Ciências, v. 27, n. 1, p. 01-38. 2022. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p01

FONTES, Francineia Bitencourt. Minha escrevivência, experiências vividas e diálogo com as mulheres indígenas do Rio Negro – Amazonas/Brasil. Cadernos de Campo, v. 29, n. 1, p. 179–186, 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29i1p179-186.

GALLOIS, Dominique. A escola como problema: algumas posições. In: CARNEIRO DA CUNHA, Manuela, CESARINO, Pedro (Orgs). Políticas Culturais e Povos Indígenas, pp. 509-517. 2014. São Paulo: Editora Unesp

DOLLIS, Nelly Barbosa Duarte. Nokẽ mevi revõsho shovima awe: o que é transformado pelas pontas das nossas mãos. Cadernos de Campo, v. 19, n. 1, p. 23-36. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/cra.v19i1.61162

GOLDMAN, Marcio; BANAGGIA, Gabriel. A política da má vontade na implantação das cotas étnico-raciais. Revista de Antropologia, v. 60, n. 1, p. 16-34, maio de 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2017.132062

GRUPIONI, Luis D. B. Formação de Professores Indígenas: Repensando Trajetórias. Brasília: MEC/UNESCO. 2006.

GUANABARA, Daniel; BOLLETTIN, Paride. Brazilian scientific production: Emerging epistemologies, ontologies and value systems. Anthropologia Integra, v. 13, n. 2, p. 45-53. DOI: https://doi.org/10.5817/AI2022-2-45

KLUDASH, Nara Lares, BOLLETTIN, Paride. Decoloniality of knowledge: Scientific dissemination of indigenous women productions. Anthropologia Integra, v. 13, n. 2, p. 39-44. 2022. DOI: https://doi.org/10.5817/AI2022-2-39

KRENAK, Ailton. A presença indígena na universidade. Maloca: Revista de Estudos Indígenas, v. 1, n. 1, p. 9-16. 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/maloca.v1i1.13194

LOPES DA SILVA, Aracy, LEAL FERREIRA, M. K. (Orgs.). Antropologia, História e Educação: A Questão Indígena e a Escola. São Paulo: Global. 2001.

LOPES DA SILVA, Aracy, GRUPIONI, Luis. D. B. (Orgs.). A temática indígena na escola: Novos subsídios para professores de 1 e 2 graus. São Paulo: Global. 1995.

MAINARDI, Camila. Desfazer e refazer coletivos. O movimento tupi guarani. Tese de Doutorado: Universidade de São Paulo. 2016.

MAINARDI, Camila; LAZARIN DAL’ BÓ, Talita; Tatiana, LOTIERZO (Orgs.). Processos e efeitos da produção de conhecimentos com populações indígenas: algumas contribuições. Goiânia: Editora da Imprensa Universitária, 2020.

MENON, Dilip M. (Ed.). Changing Theory: Concepts from the Global South. London: Routledge. 2022.

OLIVEIRA, Amurabi, RÚA, Maximiliano. Formação de professores para o ensino de Antropologia no Brasil e na Argentina. Perspectiva, v. 35, n. 1, p. 92–112. 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2017v35n1p92

PEGGION, Edmundo. O reverso da etnografia: as possibilidades da escrita indígena. R@U,v. 9, n. 2, p. 47-61, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.52426/rau.v9i2(suplemento).220

PEGGION, Edmundo A. Educação e Diferença: a formação de professores indígenas em Mato Grosso. Em Aberto, Brasília, vol. 20, n. 76, p. 44-53, fevereiro de 2003. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.20i76.2183

PRIMO DOS SANTOS SOARES, Manuela. A autoria coletiva e a autoetnografia: experiências em antropologia com as parentas Karipuna do Amapá. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, vol. 17, n. 2, e20210026. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2178-2547-BGOELDI-2021-0026

RAMOS, Alcida Rita. Intelectuais indígenas abraçam a antropologia. Ela ainda será a mesma? Anuário Antropológico, v. 48, n. 1, p. 11-27. 2023. DOI: https://doi.org/10.4000/aa.10471

SANTOS, Tamires Cristina. Etnografia de uma Lei: O ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Indígena. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de São Carlos. 2019.

SILVA, Eliane A. da, BARBOSA, Raoni B., e CUNHA, Lidiane A. da. As Ciências Sociais e o desafio da Antropologia na prática docente na Educação Básica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 16, n. 3, p. 1493–1508. 2021. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v16iesp.3.15294

TUHIWAI SMITH, Linda. Decolonizing Methodologies: Research and Indigenous People. London: Zed Books. 2021.

XIKRIN, Bepky, BOLLETTIN, Paride. Reappropriating the Trincheira-Bacaja Indigenous Land. Visual Ethnography, v. 11, n. 1, p. 149-162. DOI: http://dx.doi.org/10.12835/ve2022.1-109

Descargas

Publicado

2025-01-31

Número

Sección

Artigos