REFLEXIVE diary: initial writing process of two beginning mentors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v29i2.11010

Abstract

We aimed to identify and characterize the levels of reflection expressed in the initial process of writing reflective diaries of two experienced teachers, during their first year as mentors in a Mentoring Program. We adopted written narratives as the research instrument. The data revealed that the writing process involved, mainly, elements coming from professional and formative experiences prior to the mentoring practice. Also, although there is no sequence in 'hierarchical levels' in the reflective processes concerning the writing of the diaries, the critical reflective narratives are evidenced around specific knowledge from the areas of training and teaching performance of the mentors, in the construction of meanings for the practice in mentoring.

Author Biographies

Ana Paula Gestoso de Souza, Universidade Federal de São Carlos / UFSCar

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora do Departamento de
Teorias e Práticas e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar, São Carlos/SP. Vice-líder do
grupo de pesquisa Estudos sobre a Docência: teorias e práticas

Tarciana os Santos Pinheiro, Universidade Federal de São Carlos / UFSCar

Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora dos anos iniciais da rede
pública de ensino, Osasco/SP. Integrante do grupo de pesquisa Estudos sobre a Docência: teorias e práticas

Jéssica Francine Ferreira da Silva , Universidade Federal de São Carlos / UFSCar

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora da Educação Infantil da rede
pública de ensino, São Carlos/SP. Integrante do grupo de pesquisa Estudos sobre a Docência: teorias e práticas

Published

2024-08-30

Issue

Section

Articles