Explorando a Educação Não Formal em Museus: uma Revisão Bibliográfica dos Anais do ENPEC (2019-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v30i1.11893

Abstract

The article aimed to explore the contributions of non-formal education in museums, based on a bibliographical review of the proceedings of the National Meeting of Research in Science Education - ENPEC held in the years 2019, 2021 and 2023. The methodological procedures consisted of research qualitative, through a bibliographic review in the annals of ENPEC; and the procedures for analyzing and interpreting the data collected in the research referred to Content Analysis. The research considered the analysis of twelve articles involving interventions and pedagogical practices in museums. The results showed that museums and non-formal educational spaces play a crucial role in scientific dissemination and literacy, in enriching pedagogical practices and in more dynamic and meaningful learning, offering diverse strategies that complement formal education.

Author Biographies

Diana Denise Radiske Müller, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal de Santa Maria/RS; Mestra em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal de Santa Maria/RS; Licenciada em Ciências - Habilitação em Biologia pela Universidade Luterana do Brasil - Campus Cachoeira do Sul/RS; Especialista em Educação Ambiental pela Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas - Xaxim/SC; Especialista em Gestão Escolar: orientação e supervisão pela Faculdade de Educação São Luís, - Jaboticabal/SP; Professora de Ciências Físicas e Biológicas na rede municipal de Agudo/RS; Professora da área da Ciências da Natureza na rede estadual, no município de Agudo/RS.

Andréa Inês Goldschmidt, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Educação em Ciências, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da UFSM e no Departamento de Zootecnia e Ciências Biológicas da UFSM - Campus Palmeira das Missões.

Published

2025-04-23

Issue

Section

Articles