The wittgensteinian philosophical therapy: perspectives for Mathematics Education

Authors

  • Marisa Rosâni Abreu da Silveira UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ/INSTITUTO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA E CIENTÍFICA
  • Paulo Vilhena da Silva Instituto de Ciências Exatas e Naturais da Universidade Federal do Pará
  • Valdomiro Pinheiro Teixeira Júnior Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA)

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i1.4247

Keywords:

Essence, Wittgensteinian Therapy, Language Games, Mastery of Techniques.

Abstract

This text proposes to point out how the philosophical therapy, proposed by L. Wittgenstein, can bring light to some questions that are the object of debate in the Mathematical Education. The Wittgensteinian therapy seeks to free ourselves from the “bewitchment” caused by the search for essences that explain what a given concept is, reflecting the adoption of a referential conception of language. In denying the ultimate foundations, we stop seeking to discover what such a concept is, and we begin to see how this concept is used in ordinary language. This change of perspective allows us to question some prevailing pedagogical theories that focus on the teaching of mathematics, which seek meanings for mathematical objects outside of their language, whether in an empirical or mental world. To do so, we will seek to clarify the concept of Wittgensteinian therapy, discuss the role of rules and techniques in language skills, such as understanding, and then discuss the importance of mastering such rules for successful learning in mathematics.

Author Biographies

Marisa Rosâni Abreu da Silveira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ/INSTITUTO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA E CIENTÍFICA

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal do Pará
(PA).

Paulo Vilhena da Silva, Instituto de Ciências Exatas e Naturais da Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor do Instituto de
Ciências Exatas e Naturais (ICEN) da UFPA.

Valdomiro Pinheiro Teixeira Júnior, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA)

Doutor em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor
do Instituto de Ciências Humanas da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA).

Published

2018-05-03

Issue

Section

Dossiê