Interculturalizing teacher training: Readings for the epistemological opening in graduation for teachers curriculum

Authors

  • Jonathas Vilas Boas de Sant'Ana Universidade Estadual de Goiás
  • João Henrique Suanno Universidade Estadual de Goiás
  • Yara Fonseca de Oliveira e Silva Universidade Estadual de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v23i2.4429

Keywords:

Teacher Training, Critical Interculturality, Epistemological Diversity.

Abstract

The issue of cultural differences has been the focus of many contemporary educational studies. It seeks to build an education open to differences, guided by the respect and appreciation of diversity, which requires rethinking the initial and continuing training of teachers. In this sense, the objective of this theoretical study (VILAÇA, 2010) is to discuss the possibility of critically interculturalizing teacher training. We discuss the asymmetric relations produced by the coloniality of power (QUIJANO, 1992), understanding cultural differences as discursive creations (SILVA, 2014) historically hierarchical in a monocultural education (VEIGA-NETO, 2003) that has been strongly questioned by other subjects and others pedagogies (ARROYO, 2012). The perspective of intercultural education (CANDAU, 2016) emerges in this context by proposing a radical opening to differences (WALSH, 2010), including studies on teacher education (CANEN, XAVIER, 2005 and MELO, 2014). In this context, the proposition made in this work is that graduation teachers´ courses include in their curriculum non-western epistemologies in order to radically interculturalize teacher training. Finally, we consider that this proposal is a challenge that drives the creation of other ways of educating.

Author Biographies

Jonathas Vilas Boas de Sant'Ana, Universidade Estadual de Goiás

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Goias. Mestrando do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás. Membro da Rede Internacional de Escolas Criativas. E-mail: jonathasvilas@hotmail.com

João Henrique Suanno, Universidade Estadual de Goiás

Pós-doutor em Educação pela Universidade de Barcelona/ES (2014), doutor em Educação pela Universidade Católica de Brasília/DF (2013), mestre em Educação pela Universidad de la Habana/PUC-GO (2006), psicopedagogo pela UCG/GO (1994), psicólogo pela UCG/GO (1991) e professor do quadro permanente do PPGSS Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias – IELT, da Universidade Estadual de Goiás. Professor titular efetivo com dedicação exclusiva da Universidade Estadual de Goiás – UEG e Líder do Grupo de Pesquisa em Rede Internacional Investigando Escolas Criativas e Inovadoras. E-mail: suanno@uol.com.br

Yara Fonseca de Oliveira e Silva, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento (UFRJ/PPED/UEG, 2014) e Pós-doutora na Faculdade de Letras da Universidade do Porto-Portugal. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (FE/UFG, 2005). Especialista em Psicopedagogia (ULBRA/RS, 1998) e em Avaliação Institucional (UEG/GO, 2005). Graduada em Pedagogia (PUC-GO, 1988).Atua como professora titular da Universidade Estadual de Goiás, Campus Aparecida de Goiânia e docente do Mestrado Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (MIELT) da UEG. 

Published

2018-10-02

Issue

Section

Dossiê