Projects of valorization of culture and religiousity in schools: a look at the project avença de banda placa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v24i3.5282

Keywords:

Avença Project, Religiosity, Education, Afro-Amapaense Cultural Heritage.

Abstract

The purpose of this article is to analyze the didactic-pedagogical potentialities in the historical, cultural, sociological, ethnic-racial and educational content present in the Avença de la Placa Plate Project in the city of Macapá-AP. The purpose of this research was to verify its contribution to the process of safeguarding, recognizing, valuing and promoting the Afro-Amharic cultural heritage, as well as the understanding of the role of culture in the school teaching-learning relationship through interdisciplinary projects. the research was qualitative and descriptive in nature, whose data collection was the bibliographical research, the documentary, the questionnaire and the semistructured interview as a form of investigation. The subjects of the research were the members of the Band Plate. Thus, the results obtained in this work confirm that the Plate Band initiative to safeguard the Afro-Amharic cultural heritage through the Avença Project is a way to promote knowledge about local culture in an interdisciplinary perspective, as well as help in the construction of identity culture of the people of Amapá in general.

Author Biographies

Piedade Lino Videira, Universidade Federal do Amapá

Mestre e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora Adjunta da Universidade Federal do Amapá, lotada no Curso de Pedagogia. Integra o Corpo Docente do Mestrado em Educação (Ppged/UNIFAP). Atuo nas áreas de: Arte/Educação; Educação, Cultura e Identidade Étnica; Relações Étnico-Raciais com Ênfase em Educação Quilombola. Sou autora dos Livros; Marabaixo, Dança Afrodescendente: significando a identidade étnica do negro amapaense. Fortaleza: Edições UFC, 2009 e, Batuques, Folias e Ladainhas: A Cultura do Quilombo do Cria-ú em Macapá e sua Educação. Fortaleza: Edições UFC, 2012. E-mail: piedadevideira@bol.com.br

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade Federal do Amapá

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Doutor em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Mestre em Direito Ambiental e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Amapá. Pedagogo, Matemático e Teólogo. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). Editor Associado da Revista Identidade da Faculdades EST. Atualmente é professor permanente no Mestrado em Educação (PPGED/UNIFAP), coordenador e professor do Curso de Pedagogia da Faculdade Madre Tereza em Santana/Amapá/Brasil. E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com

Elisângela de Souza Pereira, Universidade Federal do Amapá

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Contato: piedadevideira@bol.com.br

Jéssica Baia Araujo, Universidade Federal do Amapá

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Contato: piedadevideira@bol.com.br

Published

2019-11-29

Issue

Section

Articles