Between historiographic sources and digital archives: memories of the school’s daily lives in Rondônia on Facebook

Authors

  • Robson Fonseca Simões UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA/UNIR PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO ESCOLAR/PPGEE-MESTRADO E DOUTORADO PROFISSIONAL

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v25i3.5825

Keywords:

As a device for social use, postings on social networks on the web also keep memories and stories lived in schools on. In an attempt to dialogue with the Postdoctoral research presented in the Postgraduate Program in Education of the State University of R

Abstract

As a device for social use, postings on social networks on the web also keep memories and stories lived in schools. In an attempt to dialogue with the Postdoctoral research presented in the Postgraduate Program in Education of the State University of Rio de Janeiro, this work seeks to problematize the posts of the internet territories, more specifically in the Pages of the Colonial Schools on Facebook: Barão de Solimões, Carmela Dutra, Dom Bosco, and Duque de Caxias, considered sources for the historiography of Education. The choice of this object of study is justified because it is documentation in the virtual environment that can no longer be ignored by researchers. The narrations of users in digital environments establish a relationship with history, since they return to personal and collective memory, proposing new perspectives on the past. What circulates about northern institutions on Facebook? From history to history, the past of past students is composed and, among the memories, the stripping of school practices. What are the most shared subjects on this social network on the internet? The narrative instinct finds in the social network the ideal stage with sequences of actions that bring up the stories of the students. What can be understood as digital sensitivity? With cultural uses and practices, posts are sources that reflect emotions, feelings, stories, describing other school experiences between the media. Rodriguez de La Flor; Escandell Montiel
(2014), Eiroa San Francisco (2018), Pons Pons (2018), and Sordi (2019) help to reflect that new technologies pave the way by presenting other versions of the subjects’ life stories. In this sense, this work sought to contribute to studies on the History of Education in Rondônia.

Author Biography

Robson Fonseca Simões, UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA/UNIR PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO ESCOLAR/PPGEE-MESTRADO E DOUTORADO PROFISSIONAL

Pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação-PROPED/UERJ, com bolsa PNPD/CAPES na supervisão da professora titular Dra. Ana Chrystina Venancio Mignot; intercâmbio científico de Pós-doutorado na Universidade de Alcalá, Espanha, na supervisão do professor titular Dr. Antonio Castillo Gómez, junto ao seu grupo de pesquisa Leitura, Escrita e Alfabetização (LEA). Professor Adjunto do Núcleo de Ciências Humanas, no Departamento de Ciências da Educação da Universidade Federal de Rondônia, UNIR, Campus Porto Velho; atua na Graduação, nas Licenciaturas, na modalidade a distância e na Pós-graduação; docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado Profissional (PPGEE/MEPE/UNIR) na linha de pesquisa: Práticas pedagógicas, inovações curriculares e tecnológicas. Foi professor pesquisador I da CAPES (2016/2018) junto à Diretoria de Educação a Distância, UNIR/DIRED/UAB. Foi coordenador adjunto do Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio, MEC/UNIR/SEDUC/RO, programa de formação continuada do governo federal (2014/2015). Atualmente é coordenador adjunto do Curso de Extensão universitária (2017/2019) intitulado Educação Financeira para Jovens e Adultos: ações formativas e investigativas na perspectiva de uma comunidade de aprendizagem. Doutor em Educação (2012) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ; Mestre em Educação (2007) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UERJ; graduado em Letras (2003) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Tem experiência na área da Educação, atuando nos seguintes temas: Educação, Cultura e Linguagens; Ações pedagógicas e as novas tecnologias, Histórias escolares e cultura digital. Autor de livros, artigos e comunicações em eventos nacionais e internacionais. Tem apresentado trabalhos no CONEDU (Congresso Nacional de Educação); SEMINÁRIO INTERNACIONAL REDES DA UERJ (As Redes Educativas e as Tecnologias); COLE (Congresso de Leitura do Brasil), CIPA (Congresso Internacional de Pesquisa Autobiográfica); SEMIEDU (Seminário de Educação) e no EDAPECI (Educação a distância e práticas educativas comunicacionais e interculturais). É membro associado da Biograph - Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica.

 

Published

2020-11-30

Issue

Section

Articles