The manifestations of authorship in the formation of the educator in digital virtual spaces

Authors

  • Luciana Backes Centro Universitário La Salle

DOI:

https://doi.org/10.18316/608

Keywords:

Authoring process, formation of the educator, digital technologies, living space

Abstract

This article presents reflections arising from processes of formation of the educator developed through the construction of Virtual Digital Worlds in 3D (MDV3D) and supported by Virtual Learning Environment (VLE-UNISINOS), whose objective was to investigate the authorship process. The theoretical foundation of the Biology of Cognition helped in understanding the living being (human being) as the author of living and live with, articulated to the thinking of Maraschin, of living and live with configured in a digital virtual space of coexistence, and the different manifestations of authorship. The development of this study enabled the living and the live with of the educators in formation in a network of interactions, when configuring a virtual digital space of coexistence, where it was possible to highlight three manifestations of authorship: pre-authorship, transformative authorship and creative authorship.

Author Biography

Luciana Backes, Centro Universitário La Salle

Professora-pesquisadora do Centro Universitário La Salle – UNILASALLE, que atua no Mestrado em Educação. Sua trajetoria de formação contempla: graduação em Pedagogia Habilitação Magistério e Séries Iniciais pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1996), especialização em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002), mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2007) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011) e Sciences de l’Education pela Université Lumière Lyon 2 (2011). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Digital, atuando principalmente nos seguintes temas: processos de ensino e de aprendizagem, construção do conhecimento, formação do educador, práticas pedagógicas, informática na educação, educação on-line, ambiente virtual de aprendizagem, metaverso, hibridismo tecnológico digital, Espaço de Convivência Digital Virtual – ECODI, comunidades virtuais de aprendizagem, processo de autonomia, processo de autoria, dimensões do acoplamento estrutural, cultura emergente.

Published

2012-12-07

Issue

Section

Articles