Scientific Literacy and Astronomy in early childhood education: a ludic exploration of the concepts of day and night

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/recc.v26i2.7483

Keywords:

Science Outreach, Astronomy Education, Scientific Literacy, Ludic, Art-Science.

Abstract

Scientific literacy is a process that promotes dialogues and approximations between the scientific culture and the experimental culture of individuals. This process can, and should, be present in the daily lives of young children and the use of ludicity becomes possible, as it is necessary to think about its suitability for children. Thus, this work aims to present the process of elaboration, development and results of a playful-didactic intervention planned in the context of a discipline in the Pedagogy course at Unifesp. The adopted methodology allowed us to discuss the use of non-formal educational elements in the school environment through a didactic intervention, using a sequence of activities on the theme Day and Night: cartoon, conversation wheel, artistic production and game. As a result, we verified, through the children’s activities and speeches, that each moment contributed to expand their experiences and knowledge about the astronomical phenomenon.

Author Biographies

Giselli Belli, Universidade Federal de São Paulo

Tecnóloga em Polimeros pela Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo (2016).

Licenciada em Química pela Universidade Cruzeiro do Sul (2018).

Licencianda em Pedagogia na Universidade Federal de São Paulo.

Mestranda em Educação na Universidade Federal de São Paulo.

Thuane Santos Valverde Magalhães, Universidade Federal de São Paulo

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de São Paulo (2016).

Mestranda em Educação na Universidade Federal de São Paulo.

Vitor Amorim, Universidade de São Paulo

Licenciado em Ciências da Natureza pela Universidade de São Paulo (2020).

Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Federal de São Paulo.

Emerson Izidoro, Universidade Federal de São Paulo

Professor no Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo.

Licenciado em Física pela Universidade de São Paulo (1998).

Licenciado em Ciências da Natureza pela Universidade de São Paulo (2009).

Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (2003).

Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2010).

Published

2021-05-14

Issue

Section

Experiences