CONFESSIONAL EDUCATION NETWORKS AND SCHOOL MANAGEMENT:
A NEW AREA OF RESEARCH
DOI:
https://doi.org/10.18316/rcd.v16i43.11823Keywords:
School management, Confessional education networks, Democratic management, Literature reviewAbstract
The objective of this study was to review the literature on school management in confessional education networks, noting the gap in scientific research on this topic. Although Brazilian national laws promote the democratization of school management, it is observed that most studies focus on public networks rather than private educational networks. The research uses specific descriptors to identify the presence of academic works on democratic management in confessional networks. The results reveal a significantly smaller number of studies in this area, indicating the need for further investigations. The literature review is presented as a crucial tool for identifying gaps and guiding future research.
References
ALMEIDA, Rizoleta. Avaliação das teses de mestrado na área de educação no Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1977. Dissert. (mestr.) URFJ.
ALVES, Alda Judith. A revisão da bibliografia em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis. Cadernos de pesquisa, n. 81, p. 53-60, 1992.
ARELARO, Lisete Regina Gomes; JACOMINI, Márcia Aparecida; CARNEIRO, Silvio Ricardo Gomes. Limitações da participação e gestão “democrática” na rede estadual paulista. Educação & sociedade, v. 37, p. 1143-1158, 2016.
DE CARVALHO, Elma Júlia Gonçalves. Gestão escolar: da centralização à descentralização. Cadernos de Pesquisa em Educação, p. 39-59, 2012.
GONÇALVES, Jonas Rodrigo. Como escrever um artigo de revisão de literatura. Revista JRG de Estudos Acadêmicos, v. 2, n. 5, p. 29-55, 2019.
LUCK, Heloisa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: vozes, 2006.
MINTO, Lalo Watanabe. A administração escolar no contexto da Nova República e do Neoliberalismo. In: ANDRETTI, Azilde; LOMBARDI, José C., MINTO, Lalo W. (Org.). História da administração escolar no Brasil: do diretor ao gestor. Campinas, SP: Alínea, 2010. Cap. 8, p. 173-200.
PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática de escola pública. 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2016.
SANTOS, James Pinheiro Dos. Gestão e liderança na escola confessional católica frente ao mercado educacional brasileiro. Brasília: Universidade Católica de Brasília, 2022.
SOUZA, Everton Henrique de. Gestão democrática no ensino privado: limites e aproximações. Ribeirão Preto: Centro Universitário Moura Lacerda, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gabriel Tomazini Fernandes, Ecleide Cunico Furlanetto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.