DIVERSITY AND INCLUSION

A BIBLIOMETRIC ANALYSIS OF THE LITERATURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v16i44.11929

Keywords:

Diversity, Education, Exploratory Research, Bibliometrics

Abstract

Ensuring quality in education is linked to promoting equity, ensuring that all students, regardless of their individual characteristics, have access to various educational opportunities. This means recognizing the diversity of students, taking into account their different ways of learning, their limits, potentialities, and individual paces. Based on an expanded notion of inclusive education, aimed at socioeconomic, cultural, intellectual, physical, gender, and sexuality diversities, we present in this work the profile and characteristics of publications that discuss the theme “diversity and inclusion” in scientific productions between 2014 and 2024. To this end, we conducted a bibliographic search in two databases, namely Scopus and Web of Science, using the terms diversity and inclusion. The generated data were analyzed and processed using the bibliometric software VOSviewer. The research highlights that the concepts of diversity and inclusion are interconnected with various areas of society, reflecting their complexity and the need for an interdisciplinary approach. In addition to including different groups, inclusion also encompasses various theoretical and methodological perspectives in research. The relevance of Brazil in this field is highlighted, reinforcing the importance of continuing to explore these issues to build a more just and inclusive society.

Author Biographies

Andreza Cipriani, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), SC, Brasil

Doutoranda em Educação pela Fundação Universidade Regional de Blumenau -FURB, possui Graduação e Mestrado em Química pela mesma instituição. Atua na área de Educação em Química e Educação Superior.

Patricia Taiana Raasch, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), SC, Brasil

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB e integrante do grupo de pesquisa Saberes de si, vinculado a linha de pesquisa Educação, Cultura e Dinâmicas Sociais. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional de Blumenau - FURB. Possui graduação em História pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2011), Especialização em Metodologia de Ensino de História pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI), concluída em 2015 e Especialização em Orientação Educacional pela UniBF (em andamento). Temas de interesse: Educação básica; experiência escolar; abandono escolar; ensino de História; Ensino médio; Projeto de Vida; Reformas educacionais.

Andrea Soares Wuo, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), SC, Brasil

Doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil (2009). Professor Permanente do PPGE da Fundação Universidade Regional de Blumenau, Brasil

André Luiz Correa de Brito, Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), SC, Brasil

Doutorando em Educação da Universidade Regional de Blumenau - SC, Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau, Especialista em Musicoterapia pela Faculdade Alpha e Especialista em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares pela Faculdade Dom Bosco, Graduando em Pedagogia pela Universidade Católica de Brasília e Graduado em Educação Artística - Música pela Universidade do Estado do Pará. 

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Published

2024-09-26