THE APPRECIATION OF AFRICAN HERITAGE THROUGH CHILDREN'S LITERATURE

AN APPROACH TO THE ACTIONS OF THE CHILDHOOD PROJECT AND SENSITIVE THEMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v17i45.12376

Keywords:

Racism, Experience, Children's literature, Early Childhood Education

Abstract

This work aims to reflect on the experiences lived in the extension project Childhood and Sensitive Themes, linked to the Pedagogy course at the Faculty of Education, Sciences and Letters of Iguatu (FECLI), State University of Ceará (UECE). Throughout 2024, the project sought to promote the appreciation of African heritage for humanity and contribute to the construction of the ethnic-racial identity of the participating children. To this end, a literary sequence was carried out with classes of kindergarten, from an Early Childhood Education Center (CEI), in the city of Iguatu-CE. The experiences at the CEI highlighted the need for continuous training for teachers and pedagogical staff, so that they can address the topic consistently in their daily school life, preventing and combating racism. Furthermore, it is important to highlight the importance of providing children with contact with narratives that value their ancestry and the ethnic traits they possess, strengthening the construction of a racial identity that challenges and resists racist rhetoric.

Author Biographies

Débora Cristina Vasconcelos Aguiar, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Iguatu, CE, Brasil

Psicóloga, mestra e doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente da Universidade Estadual do Ceará (UECE), lotada na Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (FECLI). 

Anderson Silva de Sousa, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Iguatu, CE, Brasil

Graduando em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculado à Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (FECLI).

Luís Miguel Vieira Santos, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Iguatu, CE, Brasil

Graduando em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculado à Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (FECLI).

Erivânia de Castro Melo, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Iguatu, CE, Brasil

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), vinculada à Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (FECLI).

Francisca Genifer Andrade de Sousa, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Iguatu, CE, Brasil

Pedagoga, mestra e doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Docente da Universidade Estadual do Ceará (UECE), lotada na Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (FECLI). 

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Published

2025-02-10