THE APPRECIATION OF AFRICAN HERITAGE THROUGH CHILDREN'S LITERATURE
AN APPROACH TO THE ACTIONS OF THE CHILDHOOD PROJECT AND SENSITIVE THEMES
DOI:
https://doi.org/10.18316/rcd.v17i45.12376Keywords:
Racism, Experience, Children's literature, Early Childhood EducationAbstract
This work aims to reflect on the experiences lived in the extension project Childhood and Sensitive Themes, linked to the Pedagogy course at the Faculty of Education, Sciences and Letters of Iguatu (FECLI), State University of Ceará (UECE). Throughout 2024, the project sought to promote the appreciation of African heritage for humanity and contribute to the construction of the ethnic-racial identity of the participating children. To this end, a literary sequence was carried out with classes of kindergarten, from an Early Childhood Education Center (CEI), in the city of Iguatu-CE. The experiences at the CEI highlighted the need for continuous training for teachers and pedagogical staff, so that they can address the topic consistently in their daily school life, preventing and combating racism. Furthermore, it is important to highlight the importance of providing children with contact with narratives that value their ancestry and the ethnic traits they possess, strengthening the construction of a racial identity that challenges and resists racist rhetoric.
References
ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das letras, 2022.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 jan. 2025.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9. 394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 17 jan. 2025.
BRASIL. Lei 11.645, de 10 de Março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 17 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
EIMICIDA. Amoras. Ilustrações Aldo Fabrini. São Paulo: Companhia das letrinhas, 2018.
FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala: formação da família brasileira sob regime da economia patriarcal. 48. ed. São Paulo: Global, 2003.
HOOKS, bell. Meu crespo é de rainha. Tradução Nina Rizzi. Ilustrações chris raschka. São Paulo: Boitatá, 2018.
LARROSA. Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. São Paulo: Autêntica, 2014.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. Disponível em: <https://portal.unemat.br/media/files/ludicidade_e_atividades_ludicas%281%29.pdf>. Acesso em: 17 jan. 2025
MATTOS, Hebe Maria. O Ensino de História e a luta contra a discriminação racial no Brasil. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel (Orgs.). Ensino de História: conceitos, temáticas e metodologia. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2003.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Campinas - SP: Papirus, 2009.
PERVIRGULADEZ. O meu cabelo é bem bonito. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=sfsQ6aqFkdM. Acesso em: 17 jan. 2024.
PIMENTEL, Carolina. Mais de 70% das cidades não cumprem lei do ensino afro-brasileiro. Geledés Instituto da Mulher Negra, 18, abril de 2023. Disponível em: Mais de 70% das cidades não cumprem lei do ensino afro-brasileiro - Geledés Acesso em: 17 jan. 2025.
PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. História preta das coisas: 50 invenções científico-tecnológicas de pessoas negras. 1. Ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2021.
PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. História pretinha das coisas: as descobertas de Ori. Ilustrações Cau Luis. São Paulo: Livraria da Física, 2022.
PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. [livro eletrônico]. São Paulo: Companhia Das Letras, 2019. ePUB.
SOUSA, Francisca Genifer Andrade de; FERNANDES, Francisca Risolene; SANTOS, Francisca Mayane Benvindo dos. História e cultura afro-brasileira na educação básica. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 3, n. 1, 2022
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Débora Cristina Vasconcelos Aguiar, Anderson Silva de Sousa, Luís Miguel Vieira Santos, Erivânia de Castro Melo, Francisca Genifer Andrade de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.