Objetos de aprendizagem e alfabetização: uma proposta de uso de recursos lúdicos para crianças com dificuldades de aprendizagem
DOI:
https://doi.org/10.18316/rcd.v9i18.4107Keywords:
Objetos de aprendizagem. Alfabetização. Dificuldades de aprendizagem.Abstract
Este trabalho apresenta os resultados parciais de uma pesquisa, em andamento, que tem por objetivo investigar o uso de Objetos de Aprendizagem (OA) como recursos de apoio a crianças com dificuldade no processo de alfabetização nos anos iniciais do Ensino Fundamental. A investigação busca verificar se o uso do referido recurso tecnológico pode ajudar na superação de dificuldades de aprendizagem diagnosticadas em sala de aula e que se referem ao processo de alfabetização. A pesquisa procura explorar algumas características dos OA, que possibilitam apresentar conteúdos curriculares de uma maneira lúdica e a partir de práticas educativas realizadas fora do ambiente escolar. Embora a investigação ainda esteja em andamento, os resultados obtidos até o momento apontam que os alunos que participaram das atividades com OA conseguiram superar algumas dificuldades de aprendizagem e obtiveram melhor desempenho nas avaliações diagnósticas.
Palavras-chave: Objetos de aprendizagem. Alfabetização. Dificuldades de aprendizagem.
Learning and literacy objects: a proposal to use playful resources for children with learning difficulties
This paper presents the partial results of in progress research that aims to investigate the use of Learning Objects (LO) as resources to support students with difficulties in the literacy process in the initial years of Elementary Education. The goals of research is verify if the use of this technological resource, outside of school environment, can help the students to surpass difficulties in the literacy process diagnosed in the classroom. The research explore some characteristics of the technological resources, in this specific case, the characteristics of Learning Objects, that allow presenting curricular contents in a playful way and alternative practices for learning. Although the research is still in progress, the outcomes obtained at the moment indicate that students who participated in activities with LO have surpass some learning difficulties and obtained a better classification in the diagnostic evaluations.
Keywords: Learning Objects. Literacy. Learning Disabilities.
References
ALESSI, S. M.; TROLLIP, S. R. Multimedia for learning: methods and development (3rd Ed.). (214, 254-257). Boston: Allyn & Bacon, 2001.
ALESSI, S. M.; TROLLIP, S.R. Computer-based instruction: methods and development. 2 ed. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1991.
ALEXANDER, P. A.; JUDY, J. E. The interaction of the domainspecific and strategic knowledge in academic performance. Review of Educational Research, 58, p. 375-404, 1988.
ANDERSON, T. Reusing online resources: a sustainable approach to elearning. Journal of Interactive Media in Education, n. 1, 2003.
AUDINO, D. F.; NASCIMENTO, R. S. Objetos de Aprendizagem: diálogos entre conceitos e uma nova proposição aplicada à educação. Revista Contemporânea de Educação, v. 5, n. 10, p. 128-148, 2010.
BONWELL, C.; EISON, J. A aprendizagem activa: Criar emoção na sala de aula. Washington: Axé-Eric, n. 1, 1991.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: currículo no ciclo de alfabetização: consolidação e monitoramento do processo de ensino e de aprendizagem: ano 2: unidade 1 / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Brasília: MEC, SEB, 2012.
CHURCHILL, D. Learning object: an in teractive representation and a mediating tool in a learning activity. Educational Media International, 2005.
COCHRANE, T. Mobilising learning: A primer for utilising wireless palm devices to facilitate a collaborative learning environment. Paper presented at 22nd ASCILITE Conference Maintaining the Momentum?, December 4–7, in Brisbane, Australia, 2005.
DUNCAN, C.; EKMEKIOGLU, C. Digital libraries and repositories. In: LITTLEJOHN, A. (Ed.). Reusing online resources: a sustainable approach to eLearning. Londres: Kogan Page, 2003.
FISCARELLI, S. H.; OLIVEIRA, L. A. A.; BIZELLI, M. H.; ANDARDE L. A.; FISCARELLI, P. E. Educational simulation: a tool for teaching and learning physics. Procedia: Social and Behavioral Sciences, v. 48, p. 110-118, 2012.
FISCARELLI, S. H.; UEHARA, F. M. Um estudo sobre o uso de objetos de aprendizagem através da abordagem de atividades centradas em tarefas. Revista Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad, v. 20, p. 35-46, 2016.
FOCKING, G. P. Um estudo sobre técnicas de avaliação de software educacional. Journal of Educational Computing Research, Farmingdale, v. 12, 1995.
FRASER, C. Lexical processing strategy use and vocabulary learning through reading. Studies in Second Language Acquisition, 21, p. 225-241, 2003.
FRIESEN, N. Campus alberta repository of educational objects. In: CAREO PROJECT Building a vision for sharing educational objects in Alberta. Retrieved, may 2001. Disponível em: <http://www.careo.org/documents.html>. Acesso em: 16 ago. 2017.
JUNG, I.; BROUMLEY, L. A comparison of issues in reuse of resources in schools and colleges. In: LITTLEJOHN, A. (Ed.). Reusing online resources: a sustainable approach to elearning. Londres: Kogan Page, 2003.
KOZMA, R. B. Comparative analysis of policies for ICT in Education. In: J. Voogt.; G. Knezek (Eds.) International Handbook of Information Technology in primary and secondary education, Berlin: Springer, 2008.
KUPFER, M. C. Educação para o futuro. São Paulo: Escuta, 2000.
MAYER, R. E. Elements of a science of e-learning. Journal of Educational Computing Research, 29(3), pp. 297-313. 2003
MCGREAL, R. Learning Objects: A practical definition. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 1(9), 2004. Recuperado de <http://www.itdl.org/Journal/Sep_04/article02.htm>.
MERRILL M. D. First Principles of Instruction. ETR&D, Vol. 50, No. 3, 2002, p. 43–59 ISSN 1042–1629.
MORAN, J. M. O vídeo na sala de aula. Revista Comunicação & Educação. São Paulo: Moderna, p. 27 a 35, 1995.
NICOL, D. Conceptions of learning objects: social and educational issues. Journal of Interactive Media in Education, n. 1, 2003.
PASSEY, D. et. al. The Motivational Effect of ICT on Pupils. British Educational Communications and Technology Agency. Department for Education and Skills. 2003.
PLOETZNER, R.; LOWE, R. (Eds.). Dynamic visualisations and learning [Special issue]. Learning and Instruction, 14 (3). pp. 235-240, 2004.
POLSANI, P. R. Use and abuse of reusable learning objects. Journal of Digital Information, v.3, n.164, fev. 2003.
RIZZI, L.; HAYDT, R. C. Atividades lúdicas na educação da criança. São Paulo: Ática, 1998.
SCHNOTZ, W.; LOWE, R. External and internal representations in multimedia learning, Learning and Instruction, 13, pp. 117-123, 2003
TAROUCO, L. M. R.; FABRE, Marie-Christine J. M.; TAMUSIUNAS, Fabrício R. Reusabilidade de objetos educacionais. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, 2003.
WILEY, D. A. Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. In D. A. Wiley (Eds.), The Instructional Use of Learning Objects, 2001 Recuperado de
Downloads
Published
Issue
Section
License
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.