Interdisciplinaridade e mediação: desafios no planejamento e na prática pedagógica da educação superior
DOI:
https://doi.org/10.18316/537Keywords:
Interdisciplinaridade. Mediação didática. Planejamento. Prática pedagógica. Educação superiorAbstract
Com este artigo pretendemos refletir sobre a questão da interdisciplinaridade no planejamento e prática pedagógica na educação superior e as possibilidades de mediação didática nesse contexto. Na discussão sobre mediação didática interdisciplinar destacamos a importância das tecnologias da informação e comunicação (TIC) e suas interfaces na prática pedagógica. De início, abordaremos o conceito de Interdisciplinaridade, em segundo lugar, faremos a articulação do conceito de interdisciplinaridade no seio da mediação didática, para, finalmente, narrarmos duas experiências concretas de planejamento e prática de ensino interdisciplinares: uma em nível de graduação e outra em nível de pós-graduação.
Palavras-chave: Interdisciplinaridade. Mediação didática. Planejamento. Prática pedagógica. Educação superior
Interdisciplinary and mediation: challenges in planning and in teachching practices in the higher education.
Abstract
With this article we intend to reflect upon the question of interdisciplinary in the planning and teaching practices in the higher education and the possibilities of didactical mediation in this context. In the discussion of didactical interdisciplinary mediation we have highlighted the importance of the technologies of information and communication (TIC) and their interfaces in the teaching practice. At the beginning, we will approach the concept of interdisciplinary, in second place, we will make the articulation of the concept of interdisciplinary in the breast of the didactical mediation, to, finally, narrate two concrete experiences of planning and practice of the interdisciplinary teachings: one in a graduation level and another in a postgraduation
level.
Keywords: Interdisciplinary. Didactical mediation. Planning. Teaching practice.Higher education.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.