ACTIVE METHODOLOGIES IN ENVIRONMENTAL EDUCATION
ENHANCING STUDENT ENGAGEMENT AND ADDRESSING CLIMATE CHANGE THROUGH INTERDISCIPLINARY APPROACHES
DOI:
https://doi.org/10.18316/rcd.v16i44.12032Palabras clave:
Active methodologies, Environmental education, Integrative review, BNCC, Climate change, Student engagementResumen
This article addresses the application of active methodologies in the teaching of environmental sciences, highlighting their potential to make learning more engaging and relevant. The study employs an integrative review to examine research on environmental education and sustainability, focusing on themes related to climate change and its integration into active learning methodologies. These methodologies promote critical thinking and connect learning with real-world challenges. The National Common Curriculum Base (BNCC) is discussed for its role in promoting interdisciplinary environmental education. Although active methodologies are effective, challenges remain, such as the need for continuous professional development for teachers and the updating of pedagogical practices. The article emphasizes the importance of adapting pedagogical resources to meet students's needs, providing a more contextualized education that empowers them as active citizens.
Citas
AESCHBACH, Nicole et al. Climate Physics meets Education for Sustainable Development: How to address wicked problems through blended learning. HINT. Heidelberg Inspirations for Innovative Teaching, v. 4, n. 1, p. 47-71, 2023. Available at: https://journals.ub.uni-heidelberg.de/index.php/hint/article/view/101927. Accessed: 20 Jul. 2024.
ARTAXO, Paulo. As três emergências que nossa sociedade enfrenta: saúde, biodiversidade e mudanças climáticas. Estudos avançados, v. 34, p. 53-66, 2020. Available at: https://www.scielo.br/j/ea/a/TRsRMLDdzxRsz85QNYFQBHs/?format=html. Accessed: 7 Jun. 2024.
BATISTA, Antônio Vitor Santos; DONATO, Christiane Ramos; DE SIQUEIRA PINTO, Alexandre. A abordagem das mudanças climáticas nos livros didáticos de Ciências da Natureza da rede pública estadual de Sergipe. Scientia Plena, v. 19, n. 12, 2023. Available at: https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/view/7312. Accessed: 12 Jul. 2024.
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso Editora, 2017. Available at: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7722229/mod_resource/content/1/Metodologias-Ativas-para-uma-Educacao-Inovadora-Bacich-e-Moran.pdf. Accessed: 13 Jul. 2024.
BRASIL. Base Nacional Curricular Comum. Ensino Fundamental. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2017. Available at: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase . Accessed: 17 Jul. 2024.
BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 28 abr. 1999. Available at: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm . Accessed: 1 sep. 2024.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências sociais e humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011. Available at: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326 . Accessed: 10 Jun. 2024
BEYEA, Suzanne; NICHLL, Leslie H. Writing an integrative review. AORN journal, v. 67, n. 4, p. 877-881, 1998. Available at: https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA20972821&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=00012092&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7E96e67c3e&aty=open-web-entry . Accessed: 2 Jun. 2024.
BRITO, L. G.; OLIVEIRA, RPF; HEREDIA, J. R. Análise de experimento de baixo custo para o ensino de processos de transferência de calor. 2023. Available at: https://eventos.ifnmg.edu.br/if_integra_2023/6506344653d19.pdf . Accessed: 3 Jun. 2024.
BROOME, Marion E. et al. Integrative literature reviews for the development of concepts. Concept development in nursing: foundations, techniques and applications. Philadelphia (USA): WB Saunders Company, p. 231-50, 2000. Available at: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/3ZZqKB9pVhmMtCnsvVW5Zhc . Accessed: 29 Jul. 2024.
CALLEJO, María; VILA, Antoni. Origen y formación de creencias sobre la resolución de problemas. Estudio de un grupo de alumnos que comienzan la educación secundaria. Boletín de la Asociación matemática Venezolana, v. 10, n. 2, p. 173-194, 2003. Available at: http://emis.muni.cz/journals/BAMV/conten/vol10/mcallejo+vila.pdf . Accessed: 2 Aug. 2024.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. 2022. Available at: https://repositorio.usp.br/item/003156981 . Accessed: 2 Jun. 2024.
COOPER, Harris M. The integrative research review: a systematic aproach. The integrative research review: A systematic aproach, p. 144-144, 1988. Available at: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/pah-8902 . Accessed: 22 Jul. 2024.
CUNHA, Rodrigo Bastos. Pesquisa de percepção sobre ensino de ciências: mudanças climáticas e desmatamento estão entre os temas mais relevantes para estudantes secundaristas. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 17, n. 39, p. 14-27, 2021. Available at: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/10934 . Accessed: 11 Jun. 2024.
DA SILVA, Ana Paula Santos et al. Mudanças climáticas como tema gerador no ensino de ciências na educação básica Climate change as a generator topic in physics teaching in basic education. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 7, p. 69453-69471, 2021. Available at: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/32678 . Accessed: 15 Jun. 2024.
DE ASSIS, Ronaldo Paulucci et al. Environmental education and methodological tools in transversal mathematics teaching in a public school–Belford Roxo, RJ: Educação ambiental e as ferramentas metodológicas no ensino matemático transversal em uma escola pública–Belford Roxo, RJ. Concilium, v. 23, n. 19, p. 425-437, 2023. Available at: https://clium.org/index.php/edicoes/article/view/2141 . Accessed: 2 Aug. 2024.
DE-CARVALHO, Roberth; MATEI, Ana Paula. Transversalizando conteúdos de Física no ensino médio: o efeito estufa causado pela pecuária. Ciência & Educação (Bauru), v. 25, p. 255-266, 2019. Available at: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/hrwT4STsjbG4bb8YvfFLGGB/ . Accessed: 26 Jul. 2024.
DE JESUS, Thiago Auer Camilo; GIOVANI CAFOFO SILVA, Emanuel; FERRACIOLI, Laércio. Ensino de Física e Ciência Cidadã na compreensão das mudanças climáticas por meio do estudo da vazão de um córrego da Mata Atlântica. Revista de enseñamza de la física, v. 35, n. 1, p. 39-52. 2023. Available at: https://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S2250-61012023000100039&script=sci_abstract&tlng=en . Accessed: 22 Jul. 2024.
DE OLIVEIRA, Giovani Gabriel Santos et al. Uso do pluviômetro como método de ensino Use of the rain gauge as a teaching method. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 9, p. 91707-91720, 2021. Available at: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/36304 . Accessed: 29 Jun. 2024.
DO NASCIMENTO, Joseane Maria; ARAÚJO, Monica Lopes Folena. A dialogicidade e as metodologias ativas no ensino de ciências: pontos de convergência. Observatório de la Economía Latinoamericana, v. 22, n. 3, p. e3781-e3781, 2024. Available at: https://ojs.observatoriolatinoamericano.com/ojs/index.php/olel/article/view/3781 . Accessed: 16 Jun. 2024
DOS SANTOS BARDINI, Vivian Silveira; SPALDING, Marianne. Aplicação de metodologias ativas de ensino-aprendizagem: experiência na área de Engenharia. Revista de Ensino de Engenharia, v. 36, n. 1, 2017. Available at: http://revista.educacao.ws/revista/index.php/abenge/article/view/524 . Accessed: 17 Jun. 2024.
ERNESTO, Marcia et al. Perspectivas do ensino de Geociências. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 331-343, 2018. Available at: https://www.scielo.br/j/ea/a/Zn9WC9HCxVcSxzy439YgX3v/?lang=pt . Accessed: 1 Aug. 2024.
FARIA, Daniela Resende de; RAMOS, Maria Carolina; COLTRI, Priscila Pereira. Sequência didática como estratégia para ensino sobre desafios socioambientais relacionados às mudanças climáticas. Terrae Didatica, Campinas, SP, v. 17, n. 00, p. e021052, 2021. Available at: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8667126 . Accessed: 1 Jul. 2024.
FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & produção, v. 17, p. 421-431, 2010. Available at: https://www.scielo.br/j/gp/a/bRkFgcJqbGCDp3HjQqFdqBm . Accessed: 3 Jun. 2024.
FERNANDES, Nícolas et al. Apreciação e reflexões: mudanças de clima e a transição energética. Revista Técnica Ciências Ambientais, v. 1, n. 7, p. 1-14, 2023. Available at: https://ipabhi.org/repositorio/index.php/rca/article/view/100 . Accessed: 28 Jun. 2024.
FIORI, Ana Paula Santos de Melo et al. Metodologias ativas na educação profissional e tecnológica: o saneamento ambiental na formação do técnico em meio ambiente. 2023. Available at: https://repositorio.ifal.edu.br/items/20caf764-d533-4f13-b331-2cda9869e98e . Accessed: 13 Jun. 2024.
FLEURY, Lorena Cândido; MIGUEL, Jean Carlos Hochsprung; TADDEI, Renzo. Mudanças climáticas, ciência e sociedade. Sociologias, v. 21, p. 18-42, 2019. Available at: https://www.scielo.br/j/soc/a/SHRnFKJmJdF7pmQkCBXt6hb/?format=html&lang=pt . Accessed: 25 Jul. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1994. Available at: https://acervoapi.paulofreire.org/server/api/core/bitstreams/083a43a9-693c-450e-8a20-bdc438091eeb/content#page=299 . Accessed: 9 Jun. 2024.
GANONG, Lawrence H. Integrative reviews of nursing research. Research in nursing & health, v. 10, n. 1, p. 1-11, 1987. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/nur.4770100103 . Accessed: 2 Jul. 2024.
GARCÍA, Camino López; ORTEGA, Carlos Alberto Catalina; ZEDNIK, Herik. Realidade virtual e aumentada: Estratégias de metodologias ativas nas aulas sobre meio ambiente. Informática na educação: teoria & prática, v. 20, n. 1 jan/abr, 2017. Available at: https://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/70613 . Accessed: 4 Jun. 2024.
LAYRARGUES, Philippe Pomier. Pandemias, colapso climático, antiecologismo: Educação Ambiental entre as emergências de um ecocídio apocalíptico. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 15, n. 4, p. 1-30, 2020. Available at: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10861. Accessed: 1 Jul. 2024.
LIMA, Thamires Barroso et al. Aplicação de sala de aula invertida e de tecnologias digitais na educação profissional. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 13, n. 39, p. 511-521, 2023. Available at: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1075 . Accessed: 1 Jul. 2024
LINS, Natana da Silva; FERNANDES, Nayra Nascimento Bomfim. Análise da práxis pedagógica de educação ambiental nas disciplinas ciências e geografia, modalidade EJA. Revista Brasileira de Educação Ambiental. Vol. 16. Nº 3: 126-141. São Paulo. 2021. Available at: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10802 . Accessed: 17 Jun. 2024.
MACHADO, C. B. H. et al. Corrida Contra o Aquecimento: uma proposta de jogo didático para auxiliar o aprendizado sobre mudanças climáticas. 2023. Available at: https://editorarealize.com.br/editora/anais/enpec/2023/TRABALHO_COMPLETO_EV181_MD1_ID2532_TB635_09032023065316.pdf . Accessed: 14 Jun. 2024.
MENDES, Karina Dal Sasso; SILVEIRA, Renata Cristina de Campos Pereira; GALVÃO, Cristina Maria. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto & contexto-enfermagem, v. 17, p. 758-764, 2008. Available at: https://www.scielo.br/j/tce/a/XzFkq6tjWs4wHNqNjKJLkXQ . Accessed: 23 Jun. 2024.
MINAYO, Maria Cecilia. de Souza.; DESLANDES, Suely Ferreira.; NETO, Otavio Cruz.; GOMES, Romeu. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2001. Available at: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf . Accessed: 20 Jun. 2024.
MORAES, José Uibson Pereira; ARAÚJO, Mauro Sérgio Teixeira. O Ensino de Física e o Enfoque CTSA: caminhos para uma educação cidadã. São Paulo: Livraria da Física, v. 144, 2012.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática [recurso eletrônico]. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 2-25. Available at: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7722229/mod_resource/content/1/Metodologias-Ativas-para-uma-Educacao-Inovadora-Bacich-e-Moran.pdf . Accessed: 13 Jul. 2024.
MOREIRA, Marco Antonio. Desafios no ensino da física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20200451, 2021. Available at: https://www.scielo.br/j/rbef/a/xpwKp5WfMJsfCRNFCxFhqLy/. Accessed: 2 Jun. 2024.
IPCC. Intergovernmental Panel on Climate Change. (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. In: Masson-Delmotte, V. P., Zhai, P., Pirani, A., Connors, S. L., Péan, C., Chen, Y., …. Caud, N. (Eds.) (2021). Available at: https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/ . Accessed: 27 Jul. 2024.
KETTENHUBER, Ricardo Henrique Barrozo Viana; SANTOS, Bianca Martins. Relato de experiência: atividade lúdica sobre os processos de propagação de calor. Scientia Naturalis, v. 2, n. 2, 2020. Available at: https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/3712 . Accessed: 2 Jul. 2024.
PEREIRA, Mateus.P. B.; CAVALCANTE, Everton.; JÚNIOR, Valdeci. M. da S. Uso de mini placas solares para alimentar uma calculadora: exemplo de experimento didático de baixo custo. Revista Física no Campus. Vol. 1. N°. 1, p. 12-18, Campina Grande - PB, 2021. Available at: https://revista.uepb.edu.br/fisicanocampus/article/view/524 . Accessed: 11 Jun. 2024.
SÁ, Luciana Passos; FRANCISCO, Cristiane Andretta; QUEIROZ, Salete Linhares. Estudos de caso em química. Química nova, v. 30, p. 731-739, 2007. Available at: https://www.scielo.br/j/qn/a/nyCvcHWck6yN3pNq6KpKMtd/?lang=pt . Accessed: 4 Jul. 2024.
SILVA, Carlos Magno Lima Fernandes. Mudanças climáticas e ambientais: conceitos educacionais e históricos. 2015. Available at: https://memoria.ifrn.edu.br/bitstream/handle/1044/1103/Mudanc%CC%A7as%20Clima%CC%81ticas%20e%20Ambientais%20-%20Carlos%20Magno.pdf . Accessed: 21 Jul. 2024.
SILVA, José Cícero Dias da. Aprendizagem motivada através de aulas experimentais: uma proposta ao ensino de física utilizando a propagação do calor por condução em um fio de cobre linear. 2018. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Pernambuco. Available at: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/32846 . Accessed: 14 Jun. 2024.
SOARES, Paula Fernanda Chaves et al. Educação ambiental na nova base nacional comum curricular: proposta de atividade utilizando metodologias ativas em Ciências da Natureza. Caderno Pedagógico, v. 21, n. 5, p. e4249-e4249, 2024. Available at: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/4249 . Accessed: 11 Jun. 2024.
SORRENTINO, Marcos; PORTUGAL, Simone. Educação Ambiental e a Base Nacional Comum Curricular. Parecer elaborado a pedido da Coordenação-Geral de Educação Ambiental do Ministério da Educação, 2016. Available at: https://ixfbea-ivecea.unifebe.edu.br/wiew/information/downloads-consulta-publica/3.pdf . Accessed: 22 Jul. 2024.
STETLER, Cheryl B. et al. Utilization-focused integrative reviews in a nursing service. Applied Nursing Research, v. 11, n. 4, p. 195-206, 1998. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0897189798803297 . Accessed: 17 Jun. 2024.
VÖRÖS, Alpár István Vita. Outcomes of an optional environmental physics course in high school. In: AIP Conference Proceedings. AIP Publishing, 2020. Available at: https://pubs.aip.org/aip/acp/article-abstract/2218/1/060008/763964/Outcomes-of-an-optional-environmental-physics . Accessed: 1 Aug. 2024.
WHITTEMORE, Robin; KNAFL, Kathleen. The integrative review: updated methodology. Journal of advanced nursing, v. 52, n. 5, p. 546-553, 2005. Available at: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/J.1365-2648.2005.03621.X?casa_token=kf3z1uuFF9cAAAAA:iYyOZNAWbQlcRta_Mtocv_jTEFEaXhuwbGnYO22elcGYjIXHsvli_1SiMbrxvZKWi407Ictcg5BDGrW5 . Accessed: 18 Jul. 2024.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Cássio da Cruz Nogueira, Ian Evanovich Vogado, Luciane Vieira Malcher, Gabriel Leal Rezende
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Tal como recomienda el Public Knowledge Project, RCD adopta para sus artículos una licencia CREATIVE COMMONS: Attribution CC BY 4.0
Esta licencia permite que otros distribuyan, remezclen, adapten y desarrollen su obra, incluso con fines comerciales, siempre que le atribuyan a usted el mérito de la creación original.
Esta es la licencia más adecuada que se ofrece.
Recomendado para la máxima difusión y utilización de los materiales bajo licencia.