Engineers' education in digital era

Autores/as

  • Nelson Roberto de Albuquerque Bezerra FAETEC/ Professor Universidade Federal Fluminense/ Doutorando
  • Hamilton Miranda Junior Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro - UNILASALLE-RJ / Professor
  • José Rodrigues de Farias Filho Universidade Federal Fluminense
  • Marlene Jesus Soares Bezerra Centro Universitário Estadual da Zona Oeste – UEZO/Professora
  • Matheus Freitas Brandão Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro – UNILASALLE / aluno

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v13i31.9312

Palabras clave:

Project-Based Learning. Flipped Classroom. Competency-Based Education. Holistic education. Engineering education.

Resumen

 The Fourth Industrial Revolution has already taken around the world. Decision taking at industries is more and more dependent on new technologies and processes, which demand updating and adjustment of the engineering education. Through a systematized literature revision, this article aims to search, select and prioritize bibliographic sources which reflect relevant initiatives that may work as a reference for engineering bachelor´s degree courses. 50 most relevant articles were selected and analyzed from 4,333 articles published in the Scopus database. The results show the 10 main authors, the 9 main journals and the 10 main institutions among the 50 most relevant articles, as references in the analyzed sample. Regarding aspects for the improvement of engineers education, one can highlight PBL (Project-Based Learning), Competency-Based Education and focus on holistic education. This research may encourage reflection, awareness and improvement by the ones interested in the study of engineers' education, by integrating market demand, learners' expectations and academic excellence, in order to contribute to the growth of scientific and practical knowledge and of society technological development.

 

Biografía del autor/a

Nelson Roberto de Albuquerque Bezerra, FAETEC/ Professor Universidade Federal Fluminense/ Doutorando

Mestrado Profissional em Sistemas de Gestão pela Universidade Federal Fluminense, Brasil; Doutorando do PPSIG Universidade Federal Fluminense; Professor na Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro (FAETEC-RJ).

Hamilton Miranda Junior, Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro - UNILASALLE-RJ / Professor

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal Fluminense; Professor no Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro.

José Rodrigues de Farias Filho, Universidade Federal Fluminense

Doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil; Membro do Colegiado do Programa de Pós-Gradução em Engenharia de Produção.

Marlene Jesus Soares Bezerra, Centro Universitário Estadual da Zona Oeste – UEZO/Professora

Pós-doutorado pelo PPSIG Universidade Federal Fluminense e Doutorado em Sistemas de Gestão Produção Qualidade e Desto Sust pela Universidade Federal Fluminense, E  Brasil(2009); Professora no Centro Universitário Estadual da Zona Oeste.

Matheus Freitas Brandão, Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro – UNILASALLE / aluno

Graduando em Engenharia Civil pelo Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro

Descargas

Publicado

2021-12-16

Número

Sección

Artigos

Artículos más leídos del mismo autor/a