Educação para a resiliência
DOI:
https://doi.org/10.18316/1740Palabras clave:
Educação. Resiliência. Sociedade.Resumen
Este artigo tem como foco a educação para a resiliência e, pela revisão teórica, reúne argumentos que demonstram a importância das contribuições desse conceito ao desenvolvimento humano, às relações interculturais e ao convívio das diferenças, considerando-se que atitudes resilientes possam
contribuir à desconstrução de atitudes xenofóbicas. Nas análises, enfatizam-
-se as ações educativas na formação de atitudes resilientes, incluindo, nessas ações, o incentivo a que os alunos invistam em seus objetivos, encorajando-os à superação de situações adversas e ao empenho em suas realizações pessoais, acadêmicas e sociais.
Palavras-chave: Educação. Resilência. Sociedade.
Education for resilience
Abstract
This article focuses on education for resilience and, through the review of the theoretical contributions, it has brought together arguments that demonstrate the importance of this concept to the human development,to the intercultural relations and to the coexistence of the differences,considering that resilient attitudes may contribute to the misconstruction of xenophobic attitudes. During the analysis, we have emphasized the roleof educational actions in the formation of resilient attitudes, including, in these actions, the encouragement for the students to invest in their goals,encouraging them to the overcoming of the adverse situations and to the commitment in their personal, academic and social achievements.
Keywords: Education. Resilience. Society.
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