THE PRIMARY SCHOOL TEACHERS AND THE PHYSICAL EDUCATION ASSESSMENT TESTS

IMPORTANCE, PREPARATION AND EXPECTATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v16i41.11363

Keywords:

physical education, assessments tests, perceptions, elementary school teachers

Abstract

The present study focuses on the characterization of the perception of elementary teachers on the Assessment Tests in Physical Education carried out in the 2nd year of schooling at the elementary school. Data were collected through a questionnaire answered by 77 teachers from different parts of the country, aged between 35 and 65 years old (47.32 ± 3.04 years). Data were treated in terms of descriptive statistics (Ni, percentages, means and standard deviation). The results indicate that teachers attach little importance to tests, although overall they consider that their students are well prepared to take them. More judiciously, they understand that their students will obtain better results in the tasks associated with the “Children's Games” block, followed by “Displacement and Balances” and “Skills and Manipulations”. Despite having been held since 2017, these tests have not yet been valued by teachers, which should reflect on the policies and practices developed so far.

Author Biographies

Rui Neves, Departamento de Educação, Universidade de Aveiro (UA), Portugal

Departamento de Educação e Psicologia / Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Universidade de Aveiro.

Diana Morato, Department of Education and Psychology

Licenciatura em Educação Básica, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal.

Arminda Capela, Department of Education and Psychology

Licenciatura em Educação Básica, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal.

References

Bermudes, R., Ost, M. e Afonso, M. (2013). Avaliação em Educação Física Escolar: da mobilização dos saberes à construção das práticas avaliativas para a intervenção pedagógica, Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte – v. 12, n. 1,Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/4676/4139 Acesso em 8 de maio de 2023.

Chróinín, D. & Cosgrave, C. (2013) Implementing formative assessment in primary physical education: teacher perspectives and experiences, Physical Education and Sport Pedagogy, 18:2, 219-233, DOI: 10.1080/17408989.2012.666787

Departamento da Educação Básica (1998). Organização curricular e Programas. Ensino básico - 1º ciclo. 2ª edição.

IAVE (2017). Resultados Nacionais das Provas de Aferição, 2017, Lisboa

IAVE (2019). Resultados Nacionais das Provas de Aferição, 2018, Lisboa

IAVE (2021). PAR - Projeto de Acompanhamento de Escolas na Análise e Utilização dos Relatórios da Avaliação Externa - Relatório 2019/2020, Lisboa

IAVE (2022). Provas de Aferição do Ensino Básico 2022 - Resultados Nacionais, Lisboa, https://iave.pt/wp-content/uploads/2022/12/Relatorio-Provas-de-Afericao_Resultados-Nacionais_2022_Final.pdf

Quitério, A., Costa, J., Martins, J., Fernandes, D., Picado, André, Mota, J., Gerlach, E., Scheuer, C. & Herrmann, C. (2017). Assessment in primary physical education: Exploring basic motor competencies in six-year old Portuguese children, Conference Paper, 12th FIEP European Congress - Luxembourg

Maciel, F. A, Lopes, J. M., Santos, M. I. (2021). Percepção docente sobre práticas e instrumentos de avaliação na Educação Física. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 1, p. e021002, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/4141

Neves, R. (2007). A Construção Curricular da Educação Física no 1o Ciclo do Ensino Básico (Tese de Doutoramento). Universidade de Aveiro. Retrieved from http://ria.ua.pt/handle/10773/1454

Neves, R. (2016). As condições materiais da prática da educação física no 1º CEB - um olhar qualitativo dos gestores, Revista Indagatio Didactica, 8 (5), junho, Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF), Universidade de Aveiro, Portugal, pp. 26 – 36, ISSN 1647-3582. http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/3568/3296

Neves, R., Almeida, D. M., & Capela, A. (2023). Educação Física no 1º CEB, Provas de Aferição e Pais - perceções globais. Motrivivência, (Florianópolis), 35(66), 1-13. Universidade Federal de Santa Catarina. (ISSN 2175-8042). DOI https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e93994

Kingston, U, Adamakis, M., Lester, D., Costa, J. (2023). Scoping Review on Quality Physical Education Programmes and Their Outcomes on Primary-Level Pupils. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20, 3575. https://doi.org/10.3390/ijerph2004357

Silva, M. J., Pereira, M., & Neves, R. (2018). Os professores do 1º CEB e as Provas de Aferição em Expressão e Educação Físico-Motora - um olhar qualitativo sobre o seu impacte, III Seminário A Cultura Motora na Escola do 1º CEB, Livro de Resumos, Escola Superior de Educação – Instituto Politécnico de Viana do Castelo, 16 de maio, Viana do Castelo.

Silva, M.J., Pereira, M., Queirós, R., Ferreira, S. & Neves, R. (2019). Provas de Aferição em Expressão e Educação Físico-Motora no 1º ciclo em Portugal – expectativas dos professores, Revista Indagatio Didactica, 11, (4), 209-221, Centro de Investigação em Didática e Tecnologia Educativa, Universidade de Aveiro. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10635/6965

Published

2024-02-02

Issue

Section

Artigos