THE PRIMARY SCHOOL TEACHERS AND THE PHYSICAL EDUCATION ASSESSMENT TESTS
IMPORTANCE, PREPARATION AND EXPECTATIONS
DOI:
https://doi.org/10.18316/rcd.v16i41.11363Keywords:
physical education, assessments tests, perceptions, elementary school teachersAbstract
The present study focuses on the characterization of the perception of elementary teachers on the Assessment Tests in Physical Education carried out in the 2nd year of schooling at the elementary school. Data were collected through a questionnaire answered by 77 teachers from different parts of the country, aged between 35 and 65 years old (47.32 ± 3.04 years). Data were treated in terms of descriptive statistics (Ni, percentages, means and standard deviation). The results indicate that teachers attach little importance to tests, although overall they consider that their students are well prepared to take them. More judiciously, they understand that their students will obtain better results in the tasks associated with the “Children's Games” block, followed by “Displacement and Balances” and “Skills and Manipulations”. Despite having been held since 2017, these tests have not yet been valued by teachers, which should reflect on the policies and practices developed so far.
References
Bermudes, R., Ost, M. e Afonso, M. (2013). Avaliação em Educação Física Escolar: da mobilização dos saberes à construção das práticas avaliativas para a intervenção pedagógica, Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte – v. 12, n. 1,Disponível em: http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/4676/4139 Acesso em 8 de maio de 2023.
Chróinín, D. & Cosgrave, C. (2013) Implementing formative assessment in primary physical education: teacher perspectives and experiences, Physical Education and Sport Pedagogy, 18:2, 219-233, DOI: 10.1080/17408989.2012.666787
Departamento da Educação Básica (1998). Organização curricular e Programas. Ensino básico - 1º ciclo. 2ª edição.
IAVE (2017). Resultados Nacionais das Provas de Aferição, 2017, Lisboa
IAVE (2019). Resultados Nacionais das Provas de Aferição, 2018, Lisboa
IAVE (2021). PAR - Projeto de Acompanhamento de Escolas na Análise e Utilização dos Relatórios da Avaliação Externa - Relatório 2019/2020, Lisboa
IAVE (2022). Provas de Aferição do Ensino Básico 2022 - Resultados Nacionais, Lisboa, https://iave.pt/wp-content/uploads/2022/12/Relatorio-Provas-de-Afericao_Resultados-Nacionais_2022_Final.pdf
Quitério, A., Costa, J., Martins, J., Fernandes, D., Picado, André, Mota, J., Gerlach, E., Scheuer, C. & Herrmann, C. (2017). Assessment in primary physical education: Exploring basic motor competencies in six-year old Portuguese children, Conference Paper, 12th FIEP European Congress - Luxembourg
Maciel, F. A, Lopes, J. M., Santos, M. I. (2021). Percepção docente sobre práticas e instrumentos de avaliação na Educação Física. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 1, p. e021002, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/4141
Neves, R. (2007). A Construção Curricular da Educação Física no 1o Ciclo do Ensino Básico (Tese de Doutoramento). Universidade de Aveiro. Retrieved from http://ria.ua.pt/handle/10773/1454
Neves, R. (2016). As condições materiais da prática da educação física no 1º CEB - um olhar qualitativo dos gestores, Revista Indagatio Didactica, 8 (5), junho, Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF), Universidade de Aveiro, Portugal, pp. 26 – 36, ISSN 1647-3582. http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/3568/3296
Neves, R., Almeida, D. M., & Capela, A. (2023). Educação Física no 1º CEB, Provas de Aferição e Pais - perceções globais. Motrivivência, (Florianópolis), 35(66), 1-13. Universidade Federal de Santa Catarina. (ISSN 2175-8042). DOI https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e93994
Kingston, U, Adamakis, M., Lester, D., Costa, J. (2023). Scoping Review on Quality Physical Education Programmes and Their Outcomes on Primary-Level Pupils. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20, 3575. https://doi.org/10.3390/ijerph2004357
Silva, M. J., Pereira, M., & Neves, R. (2018). Os professores do 1º CEB e as Provas de Aferição em Expressão e Educação Físico-Motora - um olhar qualitativo sobre o seu impacte, III Seminário A Cultura Motora na Escola do 1º CEB, Livro de Resumos, Escola Superior de Educação – Instituto Politécnico de Viana do Castelo, 16 de maio, Viana do Castelo.
Silva, M.J., Pereira, M., Queirós, R., Ferreira, S. & Neves, R. (2019). Provas de Aferição em Expressão e Educação Físico-Motora no 1º ciclo em Portugal – expectativas dos professores, Revista Indagatio Didactica, 11, (4), 209-221, Centro de Investigação em Didática e Tecnologia Educativa, Universidade de Aveiro. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/10635/6965
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rui Neves; Diana Morato, Arminda Capela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As recommended by the Public Knowledge Project, RCD adopts for its articles a CREATIVE COMMONS Attribution CC BY 4.0 license.
This license allows others to distribute, remix, adapt and build upon your work, even commercially, as long as they credit you for the original creation.
This is the most appropriate license offered.
Recommended for maximum dissemination and use of licensed materials.