FROM TRANSACTIONAL DISTANCE TO DISTANCE EDUCATION OF OUR TIME

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18316/rcd.v16i41.11518

Keywords:

Transactional Distance, Distance Education, Remote Classes, English Language

Abstract

This article originates from a Case Study on how remote conversation classes in an online English course contribute to the practice of the ability of speaking.The theoretical framework is based on the Theory of Transactional Distance developed by educator Michael G. Moore, which seeks to describe teacher-student relationships when they are separated in space/time. This theory is based on the assumption that distance is a pedagogical phenomenon, and not just a question of geographic distance, even though this may favor the existence of a psychological and communicational gap that allows for misunderstandings and misperceptions on the part of teachers and learners. This distance needs to be overcome by those involved in the educational process to promote effective learning. Moore further suggests the distinction of three types of interaction between students, teachers and content whose understanding would help overcome misunderstandings among educators who use different media. In the Theory of Transactional Distance, pedagogical perspectives such as the humanistic tradition, which values unstructured, open and interpersonal dialogue, and the behaviorist tradition, based on behavioral objectives with the teacher in control of the learning process, were merged. Furthermore, Moore combined Otto Peters' vision of distance learning as a structured industrial system with the perspective of a student-focused and more interactive relationship between student and teacher by Charles Wedemeyer. As found in this study, remote classes help decrease the Transactional Distance as they promote dialogue in the interaction between teachers and students, and between students.

Author Biographies

Alba Valéria Magalhães, Universidade Católica de Petrópolis, Petrópolis, RJ, Brasil

Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade Católica de Petrópolis (2012) e mestrado em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (2022). Tem experiência na área de Educação, com ênfase no ensino de Língua Inglesa como Língua Estrangeira, especialmente no âmbito da Educação a Distância.

Jardelino Menegat, Centro Universitário UniLaSalle-RJ

Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (RJ/Brasil). Doutor em Educação pela Universidade La Salle (RS/Brasil). Doutor em Administração de Empresas pela Universidad de La Empresa (Montevideo,Uruguai). Mestre em Gestão do Conhecimento e Tecnologia da Informação pela Universidade Católica de Brasília (DF/Brasil). Especialista em Metodologia do Ensino Superior pelo Centro Educacional La Salle de Ensino Superior (RS/Brasil); Especialista em Administração e Supervisão Escolar pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (RS/Brasil); Especialista em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas (J/Brasil). Licenciado em Pedagogia pelo Centro Educacional La Salle de Ensino Superior (RS/Brasil). Licenciado em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (RS/Brasil); Bacharel em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (RS/Brasil). Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade La Salle (RS/Brasil) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis (RJ/Brasil). Integrante do Grupo de Pesquisas Práticas Educativas e Indicadores de Qualidade. Reitor do Centro Universitário La Salle do Rio de Janeiro; Diretor do Colégio La Salle Abel e da Escola La Salle Rio de Janeiro. Avaliador de Curso e Institucional do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Integrante da Comissão Técnica de Acompanhamento e Avaliação (CTA), no Ministério da Educação. Editor da Revista Conhecimento &Diversidade. Parecerista de periódicos nacionais. Foi Diretor de várias instituições educacionais da Rede La Salle e Reitor da Universidade Católica de Brasília (UCB). Presta assessoria a instituições, particularmente na formação permanente, gestão, planejamento e gestão estratégica

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Published

2024-02-22

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